Genom att tillsammans utveckla arbetsvardagen är det möjligt att skapa smidigare arbetsprocesser, som i sin tur skapar förutsättningar för de anställda att allt bättre utföra sitt omsorgsarbete och förbättra sin arbetshälsa. Genom att bekanta sig med olika metoder och verktyg för servicedesign, lean och olika typer av metoder för att aktivera medarbetarna kan utmaningarna i arbetet bli mindre. På så sätt kan också de tillsammans upplevda framgångarna bli fler. Ökade kunskaper och färdigheter kring klientförståelse och klientorienterade arbetssätt gör det också lättare att utveckla arbetet ytterligare. Användning av visuella element i omsorgsarbetet gör det lättare att skapa en samsyn i flera frågor, vilket också gör kommunikationen och samspelet i arbetet enklare. Genom att utveckla arbetet är det därför också möjligt att förbättra arbetshälsan som helhet.
I det här kapitlet finns information om och praktiska övningar för hur det egna arbetet kan utvecklas. Därför kan det vara bra att tillsammans som en del av arbetsvardagen bekanta sig med och testa verktygen i det här kapitlet. De har som syfte att skapa en allt bättre fungerande vardag i omsorgsarbetet.
Servicedesign
Lean
Visualitet i utveckling av arbete
Att utveckla tillsammans
Utvecklingsarbete i praktiken
Klientförståelse och klientorienterade arbetssätt i omsorgsarbete