Kommunikation på arbetsplatsen

Text: Bodil Julin, Yrkeshögskolan Novia

Hur vi kommunicerar med varandra på arbetsplatsen består av mycket mer än det vi säger. I en grupp påverkar utbildningsbakgrunden och maktpositionerna vem som kan tala och när. Enligt forskningen är omsorgsbranschen fortsättningsvis hierarkisk till sin natur, vilket skapar utmaningar i sociala situationer på arbetsplatsen.

Forskningen har kunnat visa att människor snabbt och omedvetet drar slutsatser av varandra, och det har en påverkan på hur de tolkar det de hör i en viss situation. Tolkningen av vad den andra säger påverkas också i hög grad av kroppsspråket, såsom tonlägen, kroppsställningar, blickar och miner. Om talaren är starkt präglad av en viss känsla förmedlas känslan enligt forskningen snabbare än själva innehållet i det som sägs.

Utgående från tidigare erfarenheter gör vi ofta antaganden om vad den andra menar, utan att kontrollera om det i själva verket varit hens avsikt. På arbetsplatsen är det oftast missförstånd, svårigheter i att identifiera en annan persons sinnesstämningar och olika kommunikationssätt som ger upphov till konflikter. På längre sikt kan personkonflikter ge upphov till större problem med arbetsklimatet.

HUR KAN JAG SJÄLV PÅVERKA ARBETSKLIMATET?
  • Hälsa på alla kollegor när du kommer till jobbet.
  • Lyssna och ta aktivt ställning.
  • Respektera andras sätt utföra sitt arbete, även om det skulle skilja sig från ditt eget.
  • Undvik att tala om saker bakom ryggen på någon.
  • Ta upp det du bekymrar dig för i god tid med din närmaste chef.
Tillbaka till Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet