Ett fungerande samspel de anställda emellan, resultatinriktat arbete, nya arbetssätt och god arbetshälsa förutsätter ett fungerande ledarskap. I det här kapitlet betraktas ledarskap ur olika perspektiv. Först ges en inblick i tjänande ledarskap, som i undersökningar visat sig vara en ledarstil som främjar personalens arbetshälsa. Coachande ledarskap är i sin tur ett exempel på första linjens chefskap som främjar arbetshälsan och gör arbetet smidigare. Enligt forskningen har tjänande ledarskap en positiv påverkan på arbetshälsan. Flera enkätundersökningar kring arbetshälsa har visat att behovet av respons är större än mängden respons som ges. Många säger också att det känns utmanande att ge respons. I kapitlet om hur man ger respons uppmuntras du på olika sätt och med hjälp av praktiska tips att ge respons till dina kollegor.
Delat ledarskap kan tillämpas på olika nivåer: antingen genom att göra hela organisationens verksamhet självstyrande eller i mindre skala genom att ge individer och team mer ansvar och beslutanderätt. Ledningen behöver förmåga att lösa problem och att agera i utmanande situationer, men ju fler inom en organisation som har dessa färdigheter, desto bättre löper verksamheten och desto högre kvalitet kan den ha.
Ledarskap som främjar arbetshälsa
Coachande ledarskap
Delat ledarskap och självstyrning i omsorgstjänster
Att ge respons
Motsättningar och hur de hanteras på en arbetsplats
Framtidsarbete och förmåga att förutse framtida utveckling
Framtidsbilder som verktyg för ledarskap och arbetshälsa