Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet

När arbetshälsan utvecklas är det viktigt att betona individens egna styrkor och resurser och låta arbetstagaren själv stå i fokus i utvecklandet av hens arbetshälsa. Varje anställd har resurser, styrkor och kunnande. Förmågan att identifiera ens egna styrkor och att aktivt tillämpa dem lägger grunden för ett rikt arbetsliv och ett gott liv. När människan drar nytta av sina personliga och naturliga färdigheter får hon möjlighet att finna sin inre styrka och att lyckas i sitt arbete, och samtidigt främjar hon en positiv samverkan och en god atmosfär på sin arbetsplats.

Stress och stressrelaterade sjukdomar har blivit ett folkhälsoproblem i dagens samhälle. Långvarig stress belastar både den fysiska och den psykiska hälsan. Med hjälp av stresshantering kan man lära sig identifiera stressfaktorer och minska den stress man upplever genom att påverka dem. Ett gott arbetsklimat och en positiv kommunikationskultur stärker arbetshälsan, vilket i sin tur sänker stressnivån.

En välmående arbetsmiljö kan också få den anställdas motivation att utvecklas och öka.

I det här kapitlet hittar du information om och praktiska övningar för hur den anställda själv kan utveckla sitt eget välbefinnande.

Gemensam värdegrund och syn på vård

Kommunikation på arbetsplatsen

God motivation och entusiasm gör arbetet meningsfullt

Dra nytta av de anställdas resurser och styrkor

Resiliens

Stresshantering

Lösningsfokuserat förhållningssätt