Ett virtuellt steg framåt (kanske)

De kommande månaderna blir spännande för min forsknings del. Jag kommer att samla material under en virtuell kurs i ekonomi och intervjua en del studerande som gått den. Valet att själv dra kursen har naturligtvis haft sina sidor. Mycket forskningstid har gått åt till att planera kursen. Å andra sidan är det oerhört svårt för en lärare att ge över den där härliga friheten att själv bestämma kursens struktur.

Virtuella studier är såpass nya i Finland att det vore svårt att hitta lärare som skapat en sådan kurs som jag tror att kan fungera. Och forskning ska ju röra sig vid framtidens gränser. Det känns avlägset att tänka sig virtuella studier i alla gymnasier i Finland inom några år, men utvecklingen går snabbare framåt nu än någonsin förr, så vem vet.

Kanske virtuella världar som Second Life och virtuella miljöer som Google+ blir självklara delar av klassrummet. Historieskrivningen är full av citat av personer som förutspått saker helt fel. T.ex. ”There is no reason for any individual to have a computer in his home.” Ken Olson, år 1977. År -77 var det knappast aktuellt att köpa en dator till hemmet, precis som det idag är svårt att planera virtuella studier när skolor inte har utrustning och de flesta studerande saknar egna apparater, många skolors nätverk räcker inte till för flera hundra användare och så vidare. När det här är åtgärdat så då är läget ett annat.

Min läraravatar i Second Life.

SL2SL_001

Det är med skräckblandad förtjusning som jag tar följande steg ut i det okända. Andreas Sundstedt och undertecknad kommer att introducera kursen under några närstudietillfällen och sedan bär det av på allvar. In i Second Life, Google+ och Wikibooks. Nya miljöer för mig och antagligen för studerande och tillsammans ska vi försöka skapa något nytt för didaktikens del och med tanke på virtuellt lärande i framtiden.

Charlotta Hilli är doktorand i DiDiDi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *