Språkduschtandem skolor

Traditionellt har tandem byggt på relativt självständigt pararbete mellan två parter med olika modersmål. Detta arbetssätt kan inte tillämpas direkt med yngre barn som språkduschtandem riktar sig till, eftersom deras förmåga att själv styra sitt lärande och språkfärdigheterna inte är på den nivå som behövs för självständigt pararbete.

Genom att skapa möjligheter till och erfarenheter av en trygg miljö, meningsfull samvaro och framgångsrik interaktion med den andra språkgruppen förstärker tandempedagogiken barnens tro på den egna förmågan att lära sig språk och skapar personliga kontakter mellan språkgrupperna.

Projektet

I projektet Språkduschtandem skolor samarbetar forskare med lärare i årskurs 1-3 för att utveckla nya modeller för tandempedagogik för elever i åk 1-3. Projektet genomförs genom samarbete mellan lärare i Länsimetsän koulu och Gerby skola som ligger inom gångavstånd från varandra i Vasa.

I projektet jobbar vi med tandempedagogik för barn som inte har studerat det andra inhemska språket tidigare, och som har ringa språkkunskaper när samarbetet inleds, i syfte att skapa en god grund för positiva attityder gentemot det andra språket och kulturen. För den här målgruppen är det viktigt att skapa en trygg miljö där barnen kan introduceras till varandras språk genom lärorika och lekfulla aktiviteter.

Under läsåret 2018-2019 startade vårt samarbete med två lärare på höstterminen. Dessa lärare hade redan ett år tidigare inlett samarbete mellan skolorna. På vårterminen utökades lärarantalet till sex lärare som jobbade med tandempedagogik i årskurserna 2-3. Forskarna och lärarna jobbade tillsammans för att utarbeta arbetssätt och aktiviteter som lämpade sig för målgruppen, och en del av verksamheten dokumenterades med fokus på lärarens roll.

Under läsåret 2019-2020 fortsatte samarbetet och tandem piloterades i årskurs 1. Under det andra verksamhetsåret fortsatte vi att utveckla tandempedagogiken, med fokus på aktiviteter och arbetssätt som fungerar för målgruppen, i nära samarbete med lärarna. Tandemverksamheten dokumenterades med fokus på aktiviteter och arbetssätt ur elevernas synvinkel och lärarens roll. Forskar-lärarsamtalen samt lärarnas planeringssamtal dokumenterades också.

Under läsåret 2020-2021 utfördes verksamheten i mindre skala på grund av covid-19-pandemin. På årskurs 4 hade man lite samarbete på distans. Under året utarbetades en språkduschtandem-guide genom samarbete mellan forskare och lärare, och guiden färdigställs och publiceras hösten 2021. Vi har även skapat en introduktionsvideo med pedagogintervjuer och klippbilder från verksamheten. Guiden och videon kommer att publiceras på språkresurs-webbsidan, www.abo.fi/sprakresurs.

Eftersom covid-19-pandemin begränsade projektets verksamhet blev det förlängt fram till maj 2022. Under läsåret 2021-2022 fokuserar vi på spridning av arbetssättet och publicering av guide och introduktionsvideo, samt forskning. Vi håller även ett slutseminarium tillsammans med DIDIA och de övriga delprojekten i Alla språk med! Kaikki kielet mukaan!, 29.10.2021 i Helsingfors. Mer information i fliken samarbete.

Här hittar du guiden och introduktionsvideon.

Mer information om projektet hittar du på tandemhemsidan: abo.fi/tandem/