Språkduschtandem småbarnspedagogik

Traditionellt har tandem byggt på relativt självständigt pararbete mellan två parter med olika modersmål. Detta arbetssätt kan inte tillämpas direkt med yngre barn som språkduschtandem riktar sig till, eftersom deras förmåga att själv styra sitt lärande och språkfärdigheterna inte är på den nivå som behövs för självständigt pararbete. Inom småbarnspedagogiken utvecklar, förnyar och utvidgar man språkverksamheten genom Språkduschtandem och här tas vara på erfarenheter från projektet Språkvännerna där man arbetat med barn med olika modersmål.

Genom att skapa erfarenheter av trygg och meningsfull samvaro och framgångsrik interaktion med den andra språkgruppen förstärker tandempedagogiken barnens tro på den egna förmågan att lära sig språk och skapar personliga kontakter mellan språkgrupperna.

Projektet

I projektet Språkduschtandem småbarnspedagogik samarbetar forskare med småbarnspedagoger för att utveckla nya modeller för tandempedagogik inom småbarnspedagogiken. Projektet genomförs genom samarbete mellan Malmögårdens daghem och Malmöntalon päiväkoti som ligger i samma byggnad i Vöråstan i Vasa, och mellan daghemmet Lill Kasern och Pikku Kasarmin päiväkoti som också delar byggnad i Kasernområdet i Vasa.

I projektet jobbar vi med tandempedagogik för yngre barn som inte har studerat det andra inhemska språket tidigare, och som har ringa språkkunskaper när samarbetet inleds. Syftet är att skapa en god grund för positiva attityder gentemot det andra språket och kulturen. För den här målgruppen är det viktigt att skapa en trygg miljö där barnen kan introduceras till varandras språk genom lärorika men lekfulla aktiviteter.

Under läsåret 2018-2019 fokuserade vi på att få igång verksamheten och samarbetet mellan daghemmen. Daghemmet Lill Kasern och Pikku Kasarmin päiväkoti byggde under vårterminen upp sitt samarbete och deras verksamhet dokumenterades.

Under läsåret 2019-2020 fortsatte verksamheten på daghemmet Lill Kasern och Pikku Kasarmin päiväkoti och vi fick med två pedagoger från Malmögårdens daghem och två pedagoger från Malmöntalon päiväkoti som började sitt samarbete på hösten 2019. Under det andra verksamhetsåret fortsatte vi utveckla tandempedagogiken med fokus på aktiviteter och arbetssätt som fungerar för målgruppen. Vi gjorde detta i nära samarbete med småbarnspedagogerna och både deras tandemverksamhet och våra forskar-pedagogsamtal dokumenteras.

Under läsåret 2020-2021 fortsatte verksamheten vid daghemmen i mån av möjlighet med tanke på covid-19-pandemin. Under året utarbetades en språkduschtandem-guide i nära samarbete mellan forskare och pedagoger, och guiden färdigställs och publiceras hösten 2021. Vi skapade även en introduktionsvideo med pedagogintervjuer och klippbilder från verksamheten. Guiden och videon kommer att publiceras på språkresurs-webbsidan, www.abo.fi/sprakresurs.

Eftersom covid-19-pandemin begränsade projektets verksamhet blev det förlängt fram till maj 2022. Under läsåret 2021-2022 fokuserar vi på spridning av arbetssättet och publicering av guide och introduktionsvideo, samt forskning. Vi håller även ett slutseminarium tillsammans med DIDIA och de övriga delprojekten i Alla språk med! Kaikki kielet mukaan!, 29.10.2021 i Helsingfors. Mer information i fliken samarbete.

Här hittar du guiden och introduktionsvideon.

Mer information om projektet på www.abo.fi/tandem