Työyhteisön vuorovaikutustaidot

Teksti: Kirsi Nurminen, Tampereen yliopisto

Sanotaan, että millaista puhetta, sellainen työyhteisö. Työyhteisössä voi kuulua kunnioittavaa ja arvostavaa puhetta tai siellä voi kuulua ongelmapuhetta ja ilkeitä huomautuksia. Sillä, miten toisille puhuu, ja mitä asioita korostaa, on paljon merkitystä sekä omalle että koko työyhteisön hyvinvoinnille.

Tehtävä:

Pysähdy kuuntelemaan oman työyhteisösi puhetta. Huomaa myös, minkälaista työyhteisöä itse tuet omalla puheellasi.

Vuorovaikutustaidot tarkoittavat kykyä ja halua vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja mielipiteitä toisten kanssa. Keskeistä on vastavuoroisuus, mikä tarkoittaa sitä, että molemmat tai kaikki osapuolet osallistuvat ja
antavat panoksensa yhteiseen keskusteluun.

Kuunteleminen on edellytys vastavuoroisuuden syntymiselle. Kuunteleminen edellyttää läsnä olemista sekä kiinnostusta ja paneutumista puhujan tilanteeseen. Se edellyttää myös neutraalia ja avointa mielentilaa. Kuuntelun arvokas taito on ehkä yksinkertainen, mutta sen toteuttaminen arjen kiireissä ei aina synny
luonnostaan.

Vastavuoroisuuden edistämiseksi:

  • Keskity kuuntelemaan, mitä toinen sanoo.
  • Ole tarkkaavainen: näe myös sanattomat viestit, kuule äänensävyt ja tunnista tunnetila.
  • Ilmaise kuuntelevasi nyökyttelyllä ja ääntelyllä.
  • Rohkaise kertomaan lisää: pyydä vahvistusta tai selvennystä ja tee avoimia kysymyksiä.
  • Malta olla kertomatta heti omia kokemuksiasi, vaan odota vuoroasi keskeyttämättä.
  • Yritä sanoittaa toisesta havaitsemasi tunnetilat. Esimerkiksi, jos toinen rypistää otsaansa, voit sanoa: ”Huomaan, että rypistät otsaasi. En varmaan osannut selittää asiaa riittävän hyvin,
    haluaisitko kuulla lisää?”
  • Rohkaise ja kannusta toista tarvittaessa.
  • Toista kuulemasi omin sanoin, jotta toinen tietää, että häntä on kuunneltu. Näin voit myös varmistaa, että olet ymmärtänyt oikein.
Pohdintatehtävä:

Annanko riittävästi tilaa toisille tuoda omia ajatuksiaan ja mielipiteitään esille? Osaanko kuunnella riittävän herkällä korvalla ja asettua toisen asemaan?

Tervehtiminen, kiittäminen, anteeksi pyytäminen ja antaminen ovat tärkeitä taitoja ja tapoja työyhteisössä. Näiden lisäksi kyky kohdata toinen vaikeassa tilanteessa sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen rakentavalla tavalla kuuluvat työpaikalla tarpeellisiin vuorovaikutustaitoihin. Työkavereiden aito kohtaaminen ja lämmin, arvostava vuorovaikutus kohottaa mielialaa ja lisää työyhteisön hyvinvointia.

Samalla on hyvä muistaa, että ihmissuhteisiin kuuluu myös epätäydellisyyden ja keskeneräisyyden hyväksyminen. Täydellisiä ihmissuhteita tai täydellistä vuorovaikutusta ei ole olemassa. Kykymme olla vuorovaikutuksessa on usein rajallinen ja monet arkipäivän tilannetekijät vaikuttavat siihen. Onkin tärkeää olla armollinen ja myötätuntoinen sekä itseä että toisia kohtaan. Se auttaa ymmärtämään ihmissuhteita ja erilaisia vuorovaikutustilanteita.

Seuraavassa animaatiossa on koottu tietoa ja vinkkejä työyhteisön vuorovaikutustaidoista.

Työyhteisön vuorovaikutustaidot -animaation saavutettava mediavastine pdf-muodossa..


Lähteitä:
Takaisin Hyvinvoiva työyhteisö -osion alkuun.