SYNAPS står för Synergi av Psykologi vid Vi7-gymnasierna och Åbo Akademi.
Synaps-projektet ägs och utgår från ämnet utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi, som är en del av den socialvetenskapliga utbildningslinjen vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier i Vasa.
Ledning
Projektledare
Patrik Söderberg, PhD, universitetslärare i utvecklingspsykologi.
patrik.soderberg@abo.fi
Styrgrupp
- Annika Lindgren (lärare vid Vasa Gymnasium/Vasa svenska aftonläroverk)
- Siv Rågård (lärare vid Korsholms gymnasium)
- Pia Kass (lärare vid Pedersöre gymnasium)
Föreläsare
Magisterstuderande i utvecklingspsykologi (praktik)
Målgrupp
Gymnasiestuderande som läser psykologi vid ett Vi7-gymnasium eller Team Nord-gymnasium:Vasa övningsskola, Vasa gymnasium & Vasa svenska aftonläroverk, Korsholms gymnasium, Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium, Petalax Gymnasium, Närpes gymnasium, Kristinestads gymnasium, Karleby svenska gymnasium, Kronoby gymnasium, Pedersöre gymnasium, Jakobstads gymnasium och Topeliusgymnasiet.
Bakgrund
Idén till projektet föddes hösten 2018 när psykologilärare inom Vi7-samarbetet kontaktade utvecklingspsykologin på Åbo Akademi med förfrågan om man kring det gemensamma studieämnet kunde starta upp någon form av samarbete. Initiativet blev starten på en intensiv planeringsprocess som resulterade i utvecklandet av en gemensam samarbetsmodell och verksamhet – SYNAPS. Finansiering för verksamheten söktes och beviljades av Svensk-Österbottniska Samfundet r.f. och Svenska Kulturfonden för kalenderåret 2019.
Syfte och målsättningar
Även om Synaps har sin grund i psykologistudier är projektets övergripande mål att utveckla och testa en samarbetsmodell som kan generaliseras även till andra ämnesbaserade samarbeten mellan gymnasium och universitet. Modellen planeras utgående från premisserna att samarbetet kan genomföras så gott som utan kostnader och att alla parter som deltar får ut något av samarbetet.
Utöver detta har projektet som mål att
- skapa en gemensam plattform mellan gymnasium och universitet, som såväl utbildningslinjer, lärare och studerande på respektive utbildningsnivå kan dra nytta utav.
- utveckla en modell för tätare samarbete mellan regionala utbildare som erbjuder studier i samma ämne men på olika utbildningsnivåer.
- ge studerande på såväl universitets- som gymnasienivå en chans att samverka och utveckla sig själva kring ett gemensamt intresseområde och studieämne.
- förena resurser och skapa synergieffekter- i detta fall att gymnasiestuderande bekantar sig med universitetsstudier samtidigt som universitetsstuderande skaffar sig erfarenhet av undervisning och projektarbete.
Basverksamhet
Projektet ordnar föreläsningar och workshoppar i tillämpad psykologi för gymnasielever i Österbotten. Föreläsningarna planeras och genomförs av magisterstuderande i utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i samråd med projektledningen. Föreläsningarna genomförs antingen på gymnasierna som fristående program, eller ingår i ett sex-timmars-seminarium som ordnas en gång per termin på Academill.
Produktbeskrivning
SYNAPS föreläsningar tillämpar psykologisk teori och forskning på teman som tangerar någon av dessa tre kategorier:
- Konflikt och stress
- Motivation och mål
- Kropp och själ
Kriterier för SYNAPS-föreläsningar är (gäller ej gästföreläsare på seminarium):
- evidensbaserat innehåll
- behandlar relevanta teman för unga
- en blandning av teori och praktisk tillämpning
Tillgodoräknande av studerandes prestationer och gymnasielevers deltagande
- Magisterstuderandes insats i SYNAPS (minst 50 h) är en del av en obligatorisk praktikkurs på totalt 150 h.
- Genom att delta i Synaps föreläsningar och göra självständiga skrivuppgifter i anslutning till dessa så kan gymnasiestuderande avlägga en kurs i tillämpad psykologi.
Uppdaterat den 11 maj 2022