Vår förståelse av medeltidens bilder uppdateras ständigt

Den medeltida konsten i Finland har varit föremål för forskning sedan 1800-talet och dokumentation redan från 1600-talet. Resultaten tar upp flera hyllmeter av vetenskaplig litteratur. Forskarnas upptäckter och insikter betjänar dessutom kyrkor och museer där medeltidens bilder och föremål bevaras och utställs.

Detalj av S:t Henriks sarkofag i Nousis. Foto: Siv Österlund

Vår kunskap om och förståelse av den medeltida konsten i Finland är dock inte slutlig och stabil, utan utvecklas och uppdateras hela tiden av nya forskare, nya perspektiv och nya metoder. Det finns fortfarande mycket kvar att forska i – bilder, föremål, kyrkor och fenomen som ännu praktiskt taget är okända – och samtidigt kommer det genom nya teoretiska synpunkter ständigt upp nya frågor som kan ändra vår uppfattning om medeltida bilder vi trodde vi kände bra till. Även sådana ”klassiker” som Biskop Henriks sarkofag i Nousis har ännu inte öppnat upp alla sina hemligheter och svarat på alla frågor.

I skrivande stund håller flera konstvetare i Finland på med forskning om medeltidens bilder och visualitet. Till exempel fokuserar doktoranderna Janika Aho (Helsingfors universitet) och Vilma Mättö (Åbo universitet) på kalkmålningar i svenska och finska kyrkor: Aho granskar målningarna med tanke på hur de reflekterade moraluppfattningar och medverkade i lokalsamfundets mentalitet, medan Mättö analyserar hybridfigurernas funktioner i kyrkornas bildprogram. Kristel Markus-Venäläinen (HU) undersöker växtsymboliken i kyrkorna i Östersjöregionen. Katri Vuola (HU) har redan länge idkat mångvetenskaplig forskning om träskulpturer, deras ursprung och bevaring. Lauri Ockenström (Jyväskylä universitet) arbetar med bland annat magikens och symbolikens användning i och genom bilder. Leena Valkeapää (JYU) forskar i medeltida bilders senare öden och nya meningar de givits under olika tider. Åsa Ringbom (Åbo Akademi, emerita) sysslar framför allt med dateringen av kalkstensbyggnader i samarbete med mångvetenskapliga internationella arbetsgrupper. Elina Räsänen (HU) leder ett forskningsprojekt om fragmentation och iconoclash i medeltida bilder och föremål, förändringarna som skett av diverse anledningar i dessas materialitet, dessas fysiska omgivning samt dessas behandling och tolkning.

Flera historiker och arkeologer arbetar också med medeltidens visuella fenomen, och flera mångvetenskapliga projekt pågår som bäst. Ett aktuellt nordiskt projekt är Mapping Lived Religion in Medieval Sweden and Finland (Linnéuniversitetet och Göteborgs universitet i samarbete med Tammerfors universitet) , i vilket bilder betraktas tillsammans med andra medeltida manifestationer av helgonkulten och infogas i en öppen databas som kommer att möjliggöra nya komparativa insikter till helgonens betydelse i den nordiska vardagen.

Sofia Lahti, FD

Post doc-forskare i projektet ICONOCLASH. Fragmentaarisuus ja kuvakalske keskiajan ja uuden ajan alun esineissä.

PS. Det finns en kul och spännande podcast om medeltidens konsthistoria på finska: Kidutetut neitsyet, producerad/förverkligad av Janika Aho och Vilma Mättö. Rekommenderas varmt!