Student på tangent 2019

Nu har Studentexamensnämnden lyckats samla sig såpass mycket att de slagit fast att år 2019 ska hela provet skrivas på dator eller den teknik som är aktuell om 7 år så länge den klarar av att öppna proven och materialet. Jag hör till de lärare som tänker ÄNTLIGEN, men både publiken och föreläsarna Kaisa Vähähyyppä och Tatu Suomi från Studentexamensnämnden hade många frågor under Utvecklingsdagar för virtuell undervisning (den 3-4 december 2012) som behöver besvaras innan denna långsamma evolution kan genomföras. Allt från skolans nät till provtillfällenas struktur ska redas ut, men som tur verkar representanterna från Studentexamensnämnden optimistiska inför utmaningen och de har följt med Danmark som övergått till ett digitalt studentprov där nätet fritt får användas under provet. Det som dock poängteras flera gånger både från åhörarna och från föreläsarna är att nu är det dags för gymnasiepedagogiken att förändras så att våra studerande på allvar kan tillägna sig de IKT kunskaper de behöver inför provet och resten av livet. Är lärarna, rektorerna och lärarutbildningarna redo att förbereda studerande för den digitala studentexamen år 2019?

Charlotta Hilli, doktorand inom projektet DiDiDi