Från det digitala till det virtuella klassrummet

Den 19 april klockan 14.45-15.45 ordnar DiDiDi följande TeachMeet. Agneta Berntsson från Korrespondensgymnasiet, Sveriges enda distansgymnasium, deltar. DiDiDi uppskattar möjligheten att utbyta erfarenheter med lärare som undervisar helt på distans. Det känns faktiskt självklart att vi möts virtuellt för att diskutera just digitala och virtuella klassrum eftersom Sverige och Finland har ungefär liknande utmaningar när det gäller avstånd och elevunderlag på gymnasienivå. I Svenskfinland pågår ett projekt som kallas ViRum och som står för det virtuella gymnasiet och för tillfället utvecklas virtuella kurser och den virtuella plattformen för att möjliggöra interaktiva och kollaborativa kurser för alla finlandssvenska gymnasiestuderande. Korrespondensgymnasiet har lång erfarenhet av distansundervisning och vet vad det innebär att erbjuda en hel gymnasieutbildning utan närstudier.

Jag kommer att samtala med Kicki Häggblom, som modererar tillfället, om digitala och virtuella klassrum samt den begreppsförvirring som råder kring dessa begrepp. Det finns många frågetecken gällande begrepp som rör teknologi och lärande – har du hört om exempelvis blended learning, online learning, webbaserat lärande, digitalt lärande? I takt med att tekniken utvecklas dyker nya begrepp upp men det är inte självklart vad som skiljer dem åt och vad som egentligen avses med dem. Efter tillfället kan du förhoppningsvis förhålla dig till digitalt och virtuellt på nya sätt och tillämpa dem i undervisningen utgående från en starkare teoretisk grund.

Seminariet spelas in och det finns möjlighet att delta i diskussionerna endera i realtid via Adobe Connect eller senare via DiDiDi:s YouTubespellista. Anmälan till seminariet görs på
https://survey.abo.fi/lomakkeet/7714/lomake.html

Varmt välkommen med!

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *