Read to Succeed

Robert Backman ringde mig.

-Visst minns du att du lovat tala om multimodalitet för mitt EU-nätverk?

Jadå, det mindes jag gott och väl. Robert Backman är rektor för Norra Korsholms skola och vi har samarbetat i flera omgångar, inte minst inom IPT-projektet då hans elever prövade ut minidatorer. Sådana där små billiga datorer som vi fascinerades av innan pekplattorna gjorde entré.

Men nu önskade Robert att hans EU-nätverk med det fyndiga namnet Read to Succeed med lärare från Tjeckien, Slovenien, Tyskland och Finland skulle få besöka Academill för en föreläsning om multilitteracitet.

I nätverket har de lagt upp ett ambitiöst program kring olika teman typ lässtrategier, sexåringar, pojkar och flickor, olika hemspråk, skolbibliotek, användningen av IKT, föräldramedverkan, specialbehov och multilitteracitet. Min kollega, FD universitetslärare Hannah Kaihovirta och jag antog Roberts utmaning och gav en introducerande föreläsning; EUread to succeed.

Diskussionen med lärarna från de olika länderna var synnerligen intressant. Vi hade lätt att hitta gemensamma glädjeämnen och bekymmer kring barns och ungas sviktande intresse för läsning och lärarnas utmaningar i att träffa rätt i val av texter, bilder och annat digitalt material som utmanar och stimulerar elevers läsning på en mer avancerad tolkande nivå.

readtosucceed

Ria Heilä-Ylikallio, professor