Ungas nätbeteende i fokus

elzadunkelsElza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Umeå universitet. Hon forskar kring ungas beteende på nätet. På sin blogg ”Nätkulturer” berättar hon om och reflekterar kring sitt arbete. Elza är också en aktiv användare av sociala medier, vilket bl a gjort att hon i februari 2014 fick uppdraget att vara Sveriges officiella twittrare.

Under seminariet Medietanken 29.1.2015 i Vasa har man möjlighet att höra henne som keynote-talare och föreläsare.

Elza Dunkels har varit aktiv med sin forskning och publicerat att ansenligt antal artiklar och böcker under de senaste två årtiondena. Hennes forskning kan sägas har två huvudfokus, ungas personliga säkerhet på nätet och ungas lärande. Dekonstruktion och avslöjande karaktäriserar arbetet, menar hon.

Digital kompetens är en central egenskap för lärare idag. Många är de lärare som funderar på om de har vad som behövs i den här vägen. Hur mycket behöver jag kunna? undrar man. Skiljer sig min digitala kompetens från elevernas? Borde jag kunna mer än dem?

 – Att ha vad som behövs tror jag handlar om att ha en öppen och nyfiken inställning. Då plockar man upp nya fenomen och pratar med eleverna om dessa. Och nyfikenheten kan då leda till att läraren hittar sätt att förstå det nya utifrån sin kunskap om det gamla.

Elza menar att det är stor skillnad på elevers och lärares digitala kompetens, både som det faktiskt ser ut och vad som är önskvärt. Detta får man höra mer om under hennes talturer under Medietanken i Vasa.

Gällande medieanvändningen i skolorna är interaktivitet centralt idag. Interaktiva medier erbjuder också verkligt många möjligheter.

 – Oj, jag ser så enormt många möjligheter, inte bara för skolan utan för hela samhället. Vad sägs om en bättre värld som ett exempel? Med detta ska jag här och nu inte orda mer om, eftersom jag tänker prata om detta på seminariet.

Skolan står konstant inför stora utmaningar gällande digitala lärmiljöer. Vad ser du som den största utmaningen?

 – Att inte fastna i det tekniska. Dels behöver vi komma bort från att prata om nätet som teknik i första hand och istället fokusera mycket mer på det pedagogiska. Dels behöver vi pedagoger ta makten över utvecklingen så att inte satsningar på digitala lärandemiljöer görs av fel orsaker.

Utöver detta ser Elza inte så många problem. Lärare är i allmänhet uppfinningsrika och vana att ta till sig kunskap, det ingår i deras lärarkompetens. Det är i princip vad som behövs för att vara en bra lärare i en samtida lärandemiljö, menar hon.

Inför Medietanken den 29 januari kan man med fördel ta del av en kurs som Elza och några kollegor satt ihop. Den fungerar enligt open source-principen, så den som vill kan vara med och förbättra kursen. Kursen finns på http://likabehandling.wikispaces.com. Elza föreslår att man kunde fundera på om man skulle kunna ha nytta av en sådan kurs, om man skulle kunna göra en egen och vilka för- och nackdelar man eventuellt ser med ett sådant här format på en kurs.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *