Ja sama suomeksi – och samma på finska

Det ämnesdidaktiska symposiet vid Åbo universitet kändes som en nationell spegelbild av NERA och det är uppenbart att finländsk forskning är inne på samma spår som våra nordiska grannar.

Inledningsvis talade doktor Tomi Jaakkola om vikten av interaktivitet och IKT inom naturvetenskaplig undervisning. PISA undersökningarna ger finländska naturvetenskapliga lärare och elever all orsak att vara stolta, men ändå brukar följande aspekter lyftas fram: Elever är inte intresserade av naturvetenskapliga ämnen och de efterlyser mera varierande metoder. Vid nationella och internationella studier har olika undervisningsmetoder prövats och där har IKT-inspirerad undervisning jämförts med läroboksstudier och lärarcentrerad undervisning. Jaakkola presenterade flera enkla webbprogram som fungerat i undervisningen bland annat här kan fysiklärare hitta hjälpmedel för sin undervisning.  Ur lärandets synvinkel lär sig alltid elever minst lika bra med hjälp av IKT-verktyg, men lärandet ökar avsevärt när lärare kör så kallad ”blended learning”. Lärarens centrala roll oavsett metoder är självklar, men den kanske tål att understrykas än en gång.

Ett intressant inlägg som Jaakkola gjorde var att de flesta skolor fortfarande har datasalar, vilka inte stöder IKT-pedagogiken. Datorerna borde finnas i klassrummen, så att lärare kan integrera IKT på ett naturligt sätt i sin undervisning. Jag tror de flesta lärare håller med om det här. Min egen erfarenhet har varit att jag under de flesta lektioner haft behov av datorer under kortare pass, men utfärden till datasalen har varit onödigt tidskrävande.

Så länge som läroplanerna ser ut som de gör och strukturerna i skolorna utgår ifrån enskilda ämnen med kraftig betoning på ämnesinnehåll och inte ämnesintegrerad undervisning så är det svårt att förvänta sig en massiv satsning på ”blended learning” eller IKT-pedagogik eftersom speciellt IKT-pedagogik definitivt fungerar bäst när många ämnen samarbetar sinsemellan. Det realistiska skulle vara att börja med att placera datorer i klassrummen för att stöda elever och lärare. Ett steg framåt för IKT-pedagogiken och interaktiviteten.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi