I de flesta lärarrum finns en klassuppsättning av lärare som älskar IKT, bojkottar IKT eller är ambivalenta inför hela konceptet. IKT väcker känslor och det borde teknikens roll i klassrummet absolut göra. Forskaren Dan Åkerlund har skapat en tidning på nätet som alla lärare borde bekanta sig med, oavsett om hållningen till IKT är kritisk, positiv eller obestämd. http://www.scoop.it/t/skolit?r=0.554126373948104#post_1244011592
Tidningen innehåller både bloggar om att lärare borde skärpa sig och kräva mera IKT i skolorna, samt bloggar som berättar om varför IKT misslyckats i skolor. IKT förespråkare ser ofta tekniken som fantastisk och givande, trots att eleverna inte nödvändigtvis uppfattar den så. Då handlar det oftast om att läraren själv gillar vissa verktyg och utgår ifrån att alla andra också älskar dem per automatik. http://smartblogs.com/education/2012/08/17/are-kids-really-motivated-technology/
Kritiker hänvisar till är att IKT:s funktion i ett klassrum inte egentligen tillför speciellt mycket ur pedagogisk synvinkel, även om det självklart är trevligt att lärare får testa nya IKT-verktyg och känna inspiration i arbetet, så är det trots allt en fördel om också eleverna lär sig något samtidigt som läraren har roligt.
Ett dilemma är att olika ämnen kräver specifika IKT-verktyg som i sin tur kräver en hel del ämneskunskap och insatser att hitta verktyget från lärarens sida. Det som fungerar inom matematiken fungerar inte inom musiken, så det går inte att ordna en fortbildning för alla lärare i kommunen och tro att IKT kan generaliseras för att tilltala alla i samma föreläsningssal. När rätt verktyg väl har hittats så blir IKT en tillgång för både elever och lärare, vilket forskaren Lars Vavik tar fasta på i denna intervju: http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/11/30/it-staller-stora-krav-pa-amnesdjup-0.
Inom DiDiDi samarbetar vi med projektet Lärmiljöer och internationalisering, där bland annat en app-lista finns. Alla som hittar en lämplig app för ett visst ämne kan fylla i appens namn och funktion, samt stadiet läraren använder det på: http://larmiljoer.fi/ Det är ett av många sätt att hjälpas åt för att hitta rätt i IKT-djungeln. Vavik föreläser förövrigt i Vasa den 20 november och du kan delta i föreläsningen via https://connect.vasa.abo.fi/dididi. Ett konkret exempel på hur tekniken kan stöda lärandet genom att göra information tillgänglig på ett enkelt och bekvämt sätt. Vi kan nämligen välja det mest lämpliga verktyget beroende på situationen.
Charlotta Hilli, doktorand inom projektet DiDiDi
Bra summering av den vildvuxna skog IKT utgör. Denna sida ska jag följa flitigt. Tack!
Roligt att du hittat oss! I framtiden kanske DiDiDi kan samarbeta med åländska skolor som har ett intresse för digitala hjälpmedel. Hälsar, Lotta
Absolut! Vi ställer gärna upp och provar ny teknologi.