I projektet Co-teaching samarbetar forskare med lärare i olika ämnen för att tillsammans utveckla nya modeller för språköverskridande samarbete i en flerspråkig miljö. Co-teaching genomförs på Campus Lykeion där Vasa gymnasium och Vaasan Lyseon Lukio verkar i gemensamma lokaliteter.
I projektet utforskar vi möjligheter för lärande i språköverskridande lärmiljöer i syfte att skapa positiva attityder mellan språkgrupperna samt att stödja och uppmuntra studerande att utöka sina kunskaper och våga använda det andra inhemska språket.
Under läsåret 2018-19 var språköverskridande laborationstillfällen inom ramen för kemikurserna i fokus. Lärarna i kemi på Vasa gymnasium och Vaasan lyseon lukio har under flera år hållit gemensamma laborationstillfällen på två språk. Inom projektet vill vi nu genom att kartlägga studerandes attityder och erfarenheter av dessa tillfällen samt genom observation och analys av samarbetet undersöka och utveckla kursernas potential som flerspråkig lärandemiljö.
Under läsåret 2019-2020 kommer en del av lektionerna i gymnastikkurs 1 för första årets studerande att hållas på två språk i språköverskridande grupper genom ett samarbete mellan gymnastiklärarna på Vasa gymnasium och Vaasan lyseon lukio. Syftet med den språköverskridande kursen är att erbjuda genuina språkkontakter mellan studerande på Campus Lykeion redan i början av studierna. Tre dylika kurser kommer att arrangeras under läsåret och här är vi intresserade av att kartlägga studerandes attityder före och efter kursen samt att tillsammans med lärarna utveckla den språköverskridande undervisningen i praktiken.