Språköpedagogik-tutkimushankkeen tavoitteena on tuottaa lisää tutkittua tietoa pedagogisista ja didaktisista ratkaisuista kielisaarekkeiden eri tasoilta ja näiden erityispiirteistä verrattuna tutkittuun tietoon ruotsinkielisestä koulutuksesta varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa muilla suomenruotsalaisilla alueilla.
Yksi näistä erityispiirteistä on oppilaiden kielitausta ja -ympäristö, joka on huomattavasti erilainen kielisaarekekoulussa ja sen ulkopuolella kuin muilla suomenruotsalaisilla alueilla.
Syvempi ymmärrys kielisaarekkeiden pedagogisista erityispiirteistä edistää vähemmistöpedagogiikan tutkimusta myös laajemmasta Pohjoismaisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta.
Lisätietoa vähemmistöpedagogiikasta:
Camilla Hansen (2017). Mindretalspædagogik i praksis – en undersøgelse af mindretalspædagogikken i Nord- og Sydslesvig.
Center for mindretalspædagogik