Ruotsinkielinen koulutus Suomen kielisaarekkeilla – pedagogisia erityispiirteitä, didaktisia ratkaisuja ja tulevaisuudennäkymiä (SPRÅKÖPED)
Hankkeen tutkimusryhmään kuuluvat Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan vanhempi yliopistolehtori Tom Gullberg, vanhempi yliopistolehtori Mårten Björkgren, professori Siv Björklund ja johtava tutkija Katri Hansell. Hankkeen tavoitteena on tutkia pedagogista toimintaa kielisaarekkeilla varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja sivistystoimen tukea sekä valmiuksia laajentaa toimintaa kielisaarekkeilla.
Tutkimus pyrkii etnografisin menetelmin kuvaamaan pedagogisia erityispiirteitä kielisaarekkeiden koulutuksessa. Tämän lisäksi pedagogista toimintaa kuvataan kielisaarekekouluissa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen 9. luokalle asti. Hankkeessa tarkasteltavat kielisaarekkeet järjestävät koulutusta pääosin kuudennelle luokalle asti, mutta joillain kielisaarekkeilla järjestetään ruotsinkielistä koulutusta koko perusopetuksen ajan yhdeksännelle luokalle asti.
Pedagogisen toiminnan havainnoinnin pohjalta aikomuksena on kehittää vähemmistöpedagogiikan työtapoja toimintatutkimuksen avulla. Haastattelujen avulla tutkitaan paikallista mielenkiintoa tukea ruotsinkielistä koulutusta kielisaarekkeiden eri asteilla. Haastattelujen avulla kartoitetaan myös valmiutta kehittää/perustaa opetustoimintaa (ruotsin kielellä) kielisaarekkeilla.
Hankkeessa sovelletaan monitieteistä tutkimustapaa kokonaisvaltaisten tavoitteiden myötä, sisältäen varhaiskasvatuksen, kielikylpy- sekä monikielisyyspedagogiikan ja ainedidaktiikan.
Hanketta rahoittaa Svenska kulturfonden.