Lukuvuosi 2023-2024
Kerätyn datan litterointi ja analysointi jatkui myös tämän lukuvuoden aikana. Tutkijaryhmä vieraili muutamissa kielisaarekeyksiköissä päivittääkseen käsitystään nykytilanteesta. Näillä vierailuilla oli lisäksi mukana muutamia opettajaopiskelijoita. Tutkijaryhmä on myös laatinut huoltajille suunnatun kyselylomakkeen, joka lähetettiin valituille kielisaarekkeille toukokuun alussa vuonna 2024.
Lukuvuosi 2022-2023
Aineistonkeruu ja havainnointi aloitettiin syksyllä 2022. Tutkijaryhmä vieraili yhteensä seitsemässä yksikössä kolmella eri kielisaarekepaikkakunnalla havainnoimassa kyseisten yksiköiden toimintaa sekä kielellistä ympäristöä tutkimuksen tavoitteiden pohjalta. Vierailujen pituus vaihteli kahdesta neljään päivään.
Aineistonkeruu ja havainnointi jatkuivat kevätlukukaudella 2023. Lisäksi tutkijaryhmä haastatteli kevätlukukauden aikana 25 opettajaa, jotka työskentelevät valituissa kielisaarekekouluissa ja -päiväkodeissa. Tutkijaryhmä järjesti toukokuussa kaksi webinaaria valittujen kielisaarekkeiden henkilökunnalle. Webinaarien tarkoituksena oli antaa tilannekatsaus hankkeen tähänastisesta toiminnasta sekä kertoa hankkeen suunnitelmista koskien tulevaa lukuvuotta 2023-2024. Kerätyn aineiston litterointi ja analysointi aloitettiin keväällä ja jatkui myös kesän 2023 aikana.
Lukuvuosi 2021-2022
Tutkimuksen johtaja Tom Gullberg ja vanhempi yliopistolehtori Mårten Björkgren haastettelivat syksyn 2021 aikana sivistystoimenjohtajia ja muita kielisaarekkeiden avainhenkilöitä. Kevään 2022 aikana tutkijaryhmä vieraili myös muutamilla kielisaarekkeilla tutustuakseen kielisaarekekouluihin ja -päiväkoteihin. Kesäkuussa 2022 järjestettiin henkilökunnan infotilaisuus niille, jotka työskentelevät valituissa kielisaarekekouluissa ja -päiväkodeissa.