Aktuellt

Läsåret 2023-2024

Transkribering och analysering av insamlad data fortsätter även under detta läsår. Projektgruppen har besökt några språköenheter för att bl.a. få en uppdaterad bild av det aktuella. Även några lärarstuderande har varit med på en del av besöken. Projektet planerar att genomföra ytterligare några besök under våren 2024. Dessutom har projektgruppen arbetat med en vårdnadshavarenkät som skickas ut till projektets fokusorter i slutet av april eller i början av maj 2024.

Läsåret 2022-2023 

Datainsamlingen och observationerna inleddes under hösten 2022 på fokusorterna. Projektgruppen besökte sammanlagt sju enheter på tre olika språköorter för att observera verksamheten och den språkliga miljön i de ifrågavarande enheterna i enlighet med projektets syfte. Längden på observationsbesöken varierade från två till fyra dagar.

Datainsamlingen och observationer på fokusorterna fortsatte under även vårterminen 2023. Projektgruppen har därtill genomfört 25 distansintervjuer med lärare i de utvalda språköskolorna och -daghemmen under vårterminen. Projektet ordnade även två webbinarier för personalen i alla språköenheter på fokusorterna i maj för att ge en överblick över vad som gjorts i projektet och hur projektet kommer att fortsätta inför läsåret 2023-2024. Transkribering och analysering av data fortsatte även under sommaren 2023.

Läsåret 2021-2022

Under hösten 2021 intervjuade projektchef Tom Gullberg och äldre universitetslektor Mårten Björkgren bildningsdirektörer och andra nyckelpersoner på språköarna. Under våren 2022 besökte projektgruppen några av språköorterna för att bekanta sig med verksamheten i språköskolor och -daghem. I juni 2022 ordnades ett infotillfälle för personal inom skola och småbarnspedagogik på fokusorterna.