Publications about language islands and language island pedagogy:
Björkgren, Mårten & Tom Gullberg (2021). “För vi skapar ju svenskheten på orten” – Nya minoritetsskolor på språköarna i Finland. In: Tom Gullberg & Mårten Björkgren (Red.), Minoritetspedagogik i Norden (pages 223-244). Svensk-Österbottniska Samfundet nr 80.
Case BSS – Forsknings- och utvecklingsinsatser vid Björneborgs svenska samskola (2017-2022).
Hertzberg, Veronica (2018). Språkönätverket klart starkare idag. Verksamhetsberättelse för år 2017-18. Språkönätverket r.f.
Häggman, Johan (2021). Strategier för minoritetsspråk – jämförelser och relevans för svenskan i Finland. Magma-studie 2:2021, Magma.
Ihalainen, Karin (Ed.). (2023). Språköguiden. Kommunförbundet.
Kingelin-Orrenmaa, Z. (2019). Tammerfors som svensk språkö: En etnografisk studie av språkpolicy som praktiker processer och val i svenska rum i det inre av Finland. (Acta Universitatis Ouluensis; Nro B 172). University of Oulu.
Kingelin-Orrenmaa, Z. (2014). Tammerfors som en dynamisk svensk språkö – Varför väljer familjer Svenska samskolan i Tammerfors till skola för sina barn? Teoksessa: R. Kosunen, K. Lepistö, & P. Rossi (Eds.), Svenskan i Finland 14 (pages 101-113). (Studia humaniora ouluensia; Nro 14). Oulu University Press.
Kommunförbundet (2021-2023). Uppdrag språköar.
Laurent, Lina (2013). Svenska språköar och finska utskär (2013). Magma-studie 3:2013, Magma.
Palviainen, Åsa (2013). Att utveckla en Jyväskyläidentitet: Undervisning på svenska i en finskdominerad miljö.