Projektteamet

Vilka är vi? – Jenny Backström

Projektet har kört igång och det är dags att presentera oss som jobbar med det så att ni får en bild av oss, både som forskare inom projektet och lite som privatpersoner. Först ut är Jenny Backström.

Vad handlar din forskning om? Vilka är dina forskningsintressen?

Jag är rätt så nybliven doktorand och i min avhandling kommer jag att undersöka individers misstro mot institutioner, förhoppningen är att mitt avhandlingsarbete och detta projekt om polarisering ger upphov till goda synergieffekter. Jag är också intresserad av opinionsforskning.

Vilken är din roll i projektet?

Jag är en del av det operativa forskarteamet och är delaktig i alla delar av processen, men med särskilt stort fokus på det praktiska genomförandet av enkätundersökningarna. Jag ansvarar även för en del av kommunikationen kring projektet.

Vad skulle du jobba med om du inte var forskare?

Jag vill gärna jobba med något skapande, skulle det inte vara forskning kanske det skulle vara innehållskreation av något slag när det kommer till text och bild.

Ge läsarna ett tips på en bok, film, serie, podd eller liknande

Det blir ett par tips på YouTube-kanaler från min sida. Det första tipset är att kolla in Matt D’Avella om du är intresserad av videor om t.ex. hållbara vanor och produktivitet, som dessutom är snyggt producerade och roliga. Om du ibland tycker att du har alltför stort hus och/eller trädgård att sköta om kan du kolla in How To Renovate A Chateau och glädja dej över att du åtminstone inte äger ett franskt slott från 1700-talet som ska hållas i skick.

Porträttbild av Jenny Backström

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.