Projektteamet

Vilka är vi? – Janne Berg

Vi fortsätter att presentera projektteamet, nu har det blivit dags för Janne Berg. Vad är hans roll i projektet, och finns det yrken som skulle kunna få honom att lämna forskarbanan?

Vad handlar din forskning om? Vilka är dina forskningsintressen?

Jag forskar främst om demokratiska innovationer, det vill säga olika sätt att involvera medborgare i demokratiskt beslutsfattande. Mitt specialintresse är digitala demokratiska innovationer, vilket betyder att jag intresserar mig för saker som sker på eller med hjälp av internet.

Vilken är din roll i projektet?

Min roll är att fungera som projektforskare. Det betyder att jag hjälper till att designa, genomföra och publicera olika studier inom projektets kärnområde polarisering.

Vad skulle du jobba med om du inte var forskare?

Den ursprungliga tanken var att bli fotbollsproffs och rockstjärna. Jag håller liv vid den drömmen fortfarande. Men det kan hända att det är mer troligt att jag skulle jobba som journalist eller lastbilschaufför om jag inte var forskare.

Ge läsarna ett tips på en bok, film, serie, podd eller liknande

Jag rekommenderar podden ”Dumma människor” som finns på Spotify. Den har ett populärvetenskapligt perspektiv och handlar om varför vi människor beter oss som vi gör i olika situationer. Sen kan jag också ge en ”shoutout” till tv-serien ”After Life” med Ricky Gervais. Serien finns på Netflix och får en båda att skratta och gråta.

Profilbild Janne Berg

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.

Ett svar på ”Vilka är vi? – Janne Berg”