Onsdagen i Cambridge

På onsdagen den 7.11 tillbringade vi dagen i Cambridge. Efter en lång tågresa så träffade vi den judiska akademikern Ed Kessler som berättade för oss om judisk-kristen dialog. Han var glad över det faktum att så många kristna läser den hebreiska Bibeln och tar del av de lärdomarna. Efter en snabb lunch så hade vi en guidad rundvandring med den bästa guiden Nancy. Vi får höra om allt från mord på kungar till upptäckten av DNA. Många fann universitetssystemet i Cambridge (och Oxford) intressant. Universitet ordnar föreläsningar och tenter, medan colleges inom universitetet är där studerandena bor och lever. Dessutom ordnar colleges undervisning och tutoring i mindre grupper för studerandena. Kostnaderna för att studera i Cambridge är dock höga, du får punga ut med ca 20 000 pund per läsår för dina studier. Efter en lyckad rundvandring beger vi oss till Faculty of Divinty för att träffa Dr. Daniel Weiss. Vi får lära oss om Scriptural reasoning, en metod vars syfte är att på ett djupare plan förstå en person från en annan religiös orientering. Representanter från olika religioner läser utdrag ur varandras heliga skrifter och olika tolkningar diskuteras. En faktor som togs upp var att texten som läses är tagen ur den större kontexten, vilket måste tas i beaktande. Viktigt är självfallet också att bemöta andra med respekt och försök till förståelse, utan att behöva kompromissa sin egen trosuppfattning. Efter en lång men lärorik dag så söker vi upp restauranger och diskuterar dagens händelser. Fulla av nya upplevelser så tar vi sedan tåget tillbaka till London.

Skriven av Charlotte, Karin och Ina

Publicerat av