”Planering är A och O för att ett helhetsskapande projekt skall lyckas. Börja i god tid att planerna projektets upplägg, och se till att alla inblandade lärare aktivt deltar”. Ämneslärare Malin Ingves beskriver i sin artikel Helhetsskapande undervisning – erfarenheter och råd om samlade erfarenheter från de tre skolor som deltagit i LUMA-projektet Mat(é)-tema(t).
”Monialisissa oppimiskokonaisuuksissa suunnittelu on kaiken A ja O. Aloita hyvissä ajoin, suunnittele kokonaisuus ja varmista, että kaikki projektiin osallistuvat opettajat ovat aktiivisesti mukana”. Matematiikan, kemian ja fysiikan aineenopettaja Malin Ingves kirjoittaa arikkelissaan Helhetsskapande undervisning – erfarenheter och råd LUMA-hankkeesta saaduista kokemuksista, ja listaa käytännön vinkkejä opettajille ja kouluille jotka ovat toteuttamassa monialaisia projekteja:
Kaikki mukaan! – Alla med! Motivoi kaikkia opettajia osallistumaan ja tuo esiin siitä saatavat hyödyt. Tee jokaisen osallistuvan opettajan aineesta merkityksellinen yhteisessä kokonaisuudessa.
Motivera alla lärare och få dem att se fördelarna med projektet, och att deras ämnesdel känns vettig och meningsfull till helheten.
Suunnittele opetukselle selkeät päämäärät! – Ha tydliga mål!Panostakaa siihen että kokonaisuudella on selkeät päämäärät ja että osallistuvat opettajat ovat sisäistäneet tavoitteet ja kokevat ne mielekkäiksi. Miettikää mahdollisuutta pitää yhteinen runko opetukselle niin että käytätte esimerkiksi samoja käsitteitä, toimintatapoja ja apuvälineitä. Näin osallistujat kokevat tunnistavat toimintatavat ja kokevat eri osien liittyvän yhdeksi kokonaisuudeksi.
Se till att ni har ett klart mål med ert projekt, och att alla lärare i gruppen vet vad som förväntas av dem. Försök att hitta en gemensam undervisningslinje, till exempel genom att använda samma begrepp, metoder, uträkningar och dataprogram, så att eleverna har lättare att se hur de olika ämnena hör ihop.
Eheyttävä opetus vaatii aikaa!– Helhetsskapande projekt kråver tid!
On hyvä muistaa että yhteissuunnittelu vie aikaa varsinkin kokonaisuuden suunnitteluvaiheessa. Ehkä on järkevää panostaa yhteen kokonaisuuteen kerralla, yrittämättä muuttaa koko maailmaa silmänräpäyksessä.
Var förberedd att sätta ner många extra timmar i början, så planera inte in flera nya projekt samtidigt.
Aloittakaa pienimuotoisesti! – Börja i liten skala!
Aloitusvaiheessa on hyvä lähteä liikkeelle suhteellisen pienellä oppilasmäärällä ja muutamalla osallistuvalla aineella ja opettajalla. Mieti tarkaan mikä ryhmä voisi toimi parhaiten kun haluat kokeilla eheyttävää opetusta. On luonnollista valita alkuvaiheessa myös sellaisia ryhmiä joiden käytännön järjestelyt esimerkiksi lukujärjestyksen suhteen on helpoiten muokattavissa.
Då man påbörjar ett helhetsskapande projekt är det bättre att börja i liten skala, med ganska få elevgrupper och lärare inblandade. Fundera på vilken årskurs och eventuellt vilken klass som skulle vara mest mottaglig/ha största behov av projektet, eller helt enkelt vilka grupper som det schemamässigt lyckas bäst med.
Älkää pelätkö epäonnistumista! – Var inte rädd att misslyckas!
Tekemällä oppiminen on tehokasta kun pyritte tuomaan uutta työtapaa kouluunne. Eheyttävä opetus on periaatteessa uusi toiminta tapa niin oppijoille kuin opettajillekin.
Learning by doing är ett givet motto när det gäller helhetskapade projekt. Kom ihåg att helhetsskapande undervisning även är nytt för de flesta elever, så ha tålamod.
Muistakaa arvioida projektia toteutuksen aikana ja sen jälkeen! – Kom ihåg att utvärdera projektet!
Kerätkää omaa ja oppilaiden arvokasta palautetta toteutuksen aikana ja välittömästi sen jälkeen. Tämä luo pohjan seuraavalle toteutuskerralle.
Utvärdera gärna tillsammans med eleverna, genast då det är slut, för att kunna komplettera och bättra på det till en eventuell ny gång. Man måste bara vara beredd på att våga pröva på nya undervisningssätt och vara flexibel i sin undervisning.
Rehtorit ja työkaverit mukaan!- Ta med rektorn!
On viisasta informoida johtoa ja kolleegoita työtavasta ja työn etenemisestä. Tämä on tärkeää kokeaksenne että työllänne on johdon tuki ja sille annetaan myös käytännön edellytyksiä. Saamanne kokemukset ovat kullan arvoisia kun toiset aineet ja opettajat lähtevät kehittämään omia eheyttäviä opetuskokonaisuuksiaan.
Det är viktigt att rektorn och alla i kollegiet informeras om projektet, så att det inte uppstår missuppfattningar. Här är det enormt viktigt att rektorn är med och stöder projektet — rektorn är den som ger de praktiska förutsättningarna för lärarna att kunna planera innan, under och efter projektet!
Onnea matkaan!- Lycka till!