Medietanken 29.1. 2015

logo_hand

29.1.2015 kl 10-16, Academill, Strandgatan 2, Vasa

En seminariedag för lärare, rektorer, lärarstuderande och andra intresserade. Vi ställer in digitala medier och verktyg på ”skolläge” och lyfter fram möjligheterna till mångmediala arbetssätt i undervisningen. Dagen består av föreläsningar och workshops.

[vimeo 111407471 w=500&h=280]

*********************

TACK TILL ALLA MEDVERKANDE OCH DELTAGARE!

PRAKTISK INFO:

Dagen börjar kl 10 i akademisalen i Academill. Före det hämtar alla deltagare och utställare en namnskylt från registreringen vid trapporna (nära kapprumet ) på våning 2. Efter kl 10 sätter vi namnskyltarna på ett bord vid dörren i akademisalen. Den som kommer senare kan ta sin skylt här. För att undvika långa köer uppmanas den som har möjlighet att komma redan 9.15 och hämta sin namnskylt.

Deltagarlistor för de olika grupperna, samt rumsfördelning finns på anslagstavlor vid registreringen. Lösenord för trådlöst nätverk finns på anslagstavlan, samt i grupprummen.

Inga program i form av papper kommer att delas ut under dagen, därför hoppas vi att deltagare använder sig av denna sida och framför allt sociala medier för information.

på Facebook (https://www.facebook.com/dididiforalla)

på Twitter @projektdididi (https://twitter.com/projektdididi)

på Youtube (https://www.youtube.com/user/dididiforallavasa/videos)

Vi använder #Medietanken2015 för flödet på sociala medier.

Gå med i Workshoparnas grupper på Facebook för att delta i diskussioner både före och efter Medietanken. Länk hittar du nedan vid varje Workshop-rubrik.

 

OBS! Medietankens inledning och keynote (kl. 10.00-10.50) och Elza Dunkels föreläsning (kl. 15.00-16.00) direktsänds på DiDiDi:s Youtubekanal! Adressen är: youtube.com/dididiforallavasa

 

 

**************

 

PROGRAM:

10-10:30 Inledning: Inte skärmtid, utan skärmliv. Isabella Holm, Sällskapet för Mediefostran

10:30-10:50 Keynote: Läge för skolläge? Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet

11:00- 12:00 Workshops/dialogtimme, omgång 1 

12-13:30 Lunch (på egen bekostnad)

Möjlighet att se utställare i foajén och i rum C215

13:30-14:30: Workshops/dialogtimme, omgång 2 

14:30-15:00 Kaffe

15-16: Föreläsning: Digital kompetens- vad kan vi lära oss av ungas lärandemodeller? Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet

 

WORKSHOPS:

En WORKSHOP  är praktiskt inriktad. Observera att man som deltagare kanske ska ha med egen dator eller ladda ner något program på förhand. En DIALOGTIMME är inriktad på en introduktion i ett ämne, som sedan utmynnar i en diskussion i gruppen.

1.Talking Tools.  RUM D105

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Juha Hartvik, universitetslärare och Kasper Hiltunen, doktorand, projektkoordinator, pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi

Smarttelefonen är en dator i fickformat som skapar nya möjligheter i undervisning och lärande. Vilken roll kan smarttelefonen spela i slöjdämnet? Juha Hartvik och Kasper Hiltunen presenterar Talking Tools, en mobilapplikation som utvecklats för att ta vara på smarttelefonens möjligheter i slöjdämnet. I workshopen får deltagarna delta i en simulerad slöjdundervisning där smarttelefonen används som centralt redskap.  

Workshopen riktar sig inte enbart till slöjdlärare, utan deltagarna uppmuntras till att fundera hur arbetssättet kunde implementeras i andra ämnen i skolan.

Deltagare behöver ha med sig: ingenting speciellt

2. Digitala läromedel – ett problem eller en lösning? RUM G405

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Ida-Lina Nyholm, läromedelsredaktör och Roland Juthman, läromedelsredaktör, Schildts & Söderströms

Det digitala vs. allt det andra? Vad ger digitala läromedel och vad tar de? Utesluter det ena det andra? Digitalt är inte lika med multimodalt. Digitalt är inte lika med klassrummet. Digitalt är lösningen….?

Kom med och diskutera olika typer av läromedel och hur man kan integrera dem i undervisningen, för att få en multimodal inlärning. Vi prövar också på olika digitala läromedel som förlaget erbjuder.

Deltagare behöver ha med sig: ingenting speciellt (gruppen är i datasal)

3. Programmera med eleverna. RUM D405 (gå med i workshopens grupp på Facebook)

Linda Mannila, projektledare, institutionen för informationsteknologi, Åbo Akademi

Vi lever inte längre endast i en fysisk, utan också i en digital, programmerbar värld där IT och program får en allt viktigare roll. På samma sätt som vi hittills läst naturvetenskaper och matematik för att förstå den fysiska världen, ger programmering och datalogiskt tänkande oss insikt i hur den digitala världen fungerar. På många håll, bl.a. här hos oss i Finland, skrivs läroplanerna nu om för att ta in dessa färdigheter i skolan. Men vad innebär detta i praktiken? I den här workshopen får lärare  bekanta sig med programmering på ett lättfattligt sätt. I workshoparna kommer också några elever från Vasa övningsskola och Vasa stads skolor att ingå.

Deltagare behöver ha med sig: egen laptop

4. Podcast i klassen? RUM D505

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Hanna Enlund, programledare vid YLE, poddare, mångsysslare

En podcast är en egenproducerad ljudfil (eller videofil) som man publicerar på nätet. Hanna lär ut hur man gör och publicerar ljudfiler. Deltagarna får fundera tillsammans hur en podcast kunde användas i undervisningen.

Deltagare behöver ha med sig: egen bärbar dator eller smarttelefon och sladd för överföring av material. Hörlurar också bra att ha med.

Ni kommer att jobba med ett gratis program som heter Audacity http://audacity.sourceforge.net/ eller Garageband. Man kan ladda ner på förhand för att vara beredd. Kom ihåg att många skoldatorer kräver admin rättigheter för att man ska kunna ladda ner något, så ni behöver kanske göra detta på förhand i skolan.

5. Tidningen i skolan – Att jobba med nyhetsbilder. RUM D508

 (gå med i workshopens grupp på Facebook)

Joakim Bonns, ombud för Tidningen i skolan

Nyhetsbilder visar verkligheten, men är den sann, relevant och intressant? Nyhetsbilder väcker glädje men kan även framkallar illamående. Varför skall man jobba med nyhetsbilder i skolan? Vad kan bilden tillföra och vad kan elever lära sig genom att arbeta med nyhetsbilder? Kom med och titta, diskutera och bilda dig.

Deltagare behöver ha med sig: ingenting speciellt

6. Framför kameran. RUM E716

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Jonas Mastosalo, Production Manager, Mediacity, Åbo Akademi

Vilka saker behöver du tänka på i fråga om bild, ljus och ljud när du själv står eller sitter framför kameran i undervisningssituation eller deltar i videomöten? Jonas visar hur man med enkla medel gör upplevelsen behagligare för tittaren. Praktiska övningar.
Deltagare behöver ha med sig: Ingenting speciellt

7. Skattjakten. RUM E 710

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Maria Söderbacka, utbildningsplanerare, CLL

Deltagarna letar under skattjakten efter en skatt i form av en pedagogisk metod, ett verktyg, en idé eller inspiration för att förnya den egna undervisningen. Målsättningen är att inspirera till att börja använda nya verktyg och metoder i undervisningen och öka förståelsen för vilka möjligheter digitala verktyg och sociala medier kan erbjuda.

Deltagare behöver ha med sig: egen bärbar dator med nät.

8. Geocaching med klassen. RUM D406

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Eva Ramstedt, lärare, Vasa övningsskola

Gömda skattfynd, s.k cacher , har gömts runt om hela världen. Dess koordinater har laddats upp på en hemsida med information och ledtrådar. Allt du behöver för att komma igång med geocaching är en handburen GPS, vilket tex en smarttelefon är. Eva har använt Geocaching med sina elever i gymnastikundervisning, men samma aktivitet kan användas även i andra ämnen (tex matte och geografi) för att utveckla nyfikenhet, engagemang, kreativitet, kommunikation, samarbete och aktivt lärande. Under denna workshop förklarar Eva vad Geocaching är och gruppen ger sig ut i närområdet för att leta cache.

Deltagare behöver ha med sig: en smarttelefon, eller en lärplatta med SIMkort. Ladda på förhand ner gratisappen Geocaching intro eller C:geo (android), dessa är kostnadsfria. Det lönar sig också att ha mycket batteri i telefonen, alt. telefonladdare med. Observera att vi även kommer att gå ut och testa i praktiken, så bered er på ca. 20 minuters pausgymnastik utomhus.

9. Att jobba i molnen. RUM D404

(gå med i workshopens grupp på Facebook)

Fredrik Sandelin, föreståndare, Maxmo kyrkoby skola

Fredrik  berättar om hur molntjänster kan underlätta skolkollegiets vardag. Praktiska exempel med Onedrive ur både kollegial- och elevsynvinkel.

Deltagare behöver ha med sig: egen bärbar dator med nät. Gör gärna ett Microsoftkonto på förhand https://signup.live.com/signup.aspx?mkt=sv-se&lic=1

 

DIALOGTIMMAR:

a) En levande blogg – så gör du. RUM D402

(gå med i dialogtimmens grupp på Facebook)

Linn Jung, journalist på Vasabladet, bloggare

Hur ska man göra för att få en välläst blogg? Vilka är de viktigaste elementen? Vilka misstag ska man undvika? Linn Jung har bloggat sedan 2007 och henne blogg Mama´s got the magic har 3000 unika besökare varje dag. Under dialogtimmen ger hon sin syn på framgångsrikt bloggande. Sedan diskuterar gruppen gemensamt hur man kunde använda sig av denna kunskap i skolbloggar.

Moderator: Elisabet Backlund-Kärjenmäki, rektor vid Vasa övningsskola F-9

 

b) Filmanalys ger mer förståelse för filmspråket. RUM C214

 (gå med i dialogtimmens grupp på Facebook)

Hasse Eriksson, Mediacity, ÅA och Hanna Wahlman, Skolbio

Hanna och Hasse introducerar filmanalys och för sedan en diskussion med deltagarna i gruppen om hur arbetssättet kan användas i undervisningen.

 

c) Upplevelsen i klassrummet. RUM C215

(gå med i dialogtimmens grupp på Facebook)

Johanna Björkell, iTronic/Gaudiell och Anna Häggblom, Aveo

Om inredaren och IT människan inreder klassrummet tillsammans- hur ser det då ut? En diskussion kring hur vi kan planera den fysiska miljön i klassen för att öka sinnesupplevelserna.

 

UTSTÄLLARE i foajén:

Schildts & Söderströms. Kenneth Nykvist

Tidningen i skolan. Joakim Bonns

Sällskapet för Mediefostran. Isabella Holm

Skolbio. Hanna Wahlman

Projektet Expertnätverket. Carola Wiik.  

Projekten Programmering i skolan och Virtuella gymnasiet. Linda Mannila.

Filmkamraten från Finlandssvenskt filmcentrum. Mikaela Westerlund

 

 

UTSTÄLLARE i rum C215:

iTronic/Gaudiell Johanna Björkell och Aveo, Anna Häggblom