Att designa digitala lärupplevelser

Hur tänker du på ditt eget lärande i digitala miljöer?

Tror du att det digitala påverkar hur vi lär?

Vad ska vi beakta när vi designar för digitalt lärande?

 

I en pedagogisk designstudie jämför jag två variationer av en digital lärdesign (en online kurs) och hur dessa påverkar deltagarnas lärande och lärupplevelse. Genom följande frågor ser jag på deras självreglering:

  • Hur gör deltagarna? Varför väljer de att göra som de gör?
  • Hur tänker deltagarna? Varför väljer de att tänka som de gör?
  • Hur känner deltagarna? Varför känner de som de gör?

 

En digital lärdesign ska ofta kompensera för bortfallet av mänsklig kontakt. Därför behöver den digitala designen tydligt synliggör lärprocessen och lärupplevelsen. Genom direkt feedback på handlingar styrs den lärande att identifiera sina egna behov i lärsituationen. Feedback stöder därmed både kognitiv och affektiv självreglering i lärsituationen, men även hur man lär sig hantera den digitala lärmiljön. Jag har identifierat tre dimensioner att beakta i digital lärdesign: lärupplevelsen, självregleringen och lärdesignen (innehåll + digital kontext). Dessa tre dimensioner är nycklar till att identifiera det pedagogiska mervärdet av en digital design. Detta kan du läsa mer om i min doktorsavhandling som kan laddas ner gratis från doria.fi.  

 

Här kan du lyssna på min föreläsning under disputationen (lectio praecursoria).

På SlideShare hittar du bilderna jag visade under disputationsföreläsningen.

Ta gärna kontakt om du är intresserad av digitalisering och lärande!

 

Annika Wiklund-Engblom, PeD, PM, IKT-pedagog, utvecklingspsykolog

Forskningskoordinator vid MediaCity,

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi i Vasa

Twitter: @awengblom

E-post: annika.wiklund-engblom (at) abo.fi

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *