Artikel om Talking Tools

Forskning och utveckling av lärteknologiska lösningar är en långsam process
med många iterativa faser. Här presenterar vi det senaste bidraget i den
akademiska förankringen av den mobila lärapplikationen Talking Tools (TT).
Appen i sig är fortfarande under utveckling. Artikeln diskuterar delvis
apputvecklingen och behovet av ämnesöverskridande samarbete mellan
kunskapsområden enligt TPACK-modellen (Technological Pedagogical And Content
Knowledge). Främst handlar artikeln om en pilotstudie i slöjdundervisningen
vid Åbo Akademi. Studien utfördes för att se möjligheterna med appen och för
att kunna utveckla dessa på bästa sätt i själva designprocessen av TT.

Artikeln lyder under open access-principen och kan fritt laddas ner och
delas http://online-journals.org/index.php/i-jim/article/view/4325

Wiklund-Engblom, A., Hartvik, J., Hiltunen, K., Johansson, M., & Porko-Hudd
M. (2015). Process Documentation in Sloyd: Pilot Study of the ‘Talking
Tools’ Application. International Journal of Interactive Mobile Technologies
(iJIM), 9(3), pp. 11-17.

Kort sammanfattning av studien:

Elevers arbete i slöjd består av unika designfaser som utgör grunden för
själva lärprocessen i slöjdandet. Arbetet är kreativt och hands-on, samt
består av både individuella och kollaborativa, dynamiska processer. Dessa
ger möjligheter att utveckla multipla färdigheter genom slöjdandet. Det som
hittills varit ett problem i slöjdundervisning, är att dessa processer och
färdigheter är svåra att fånga in och dokumentera på ett sätt som ger dem
rättvisa. Den studie vi beskriver i den här journalartikeln handlar om just
det här fenomenet; hur studerande dokumenterat slöjdprocessen med hjälp av
TT. Vi analyser studerandes subjektiva uppfattningar av VAD, VARFÖR och NÄR
de dokumenterat med hjälp av TT-appen och jämför detta med tidigare
innehållsanalyser av själva dokumentationen. I artikeln diskuterar vi hur
resultatet kan användas som grund för lärarstöd i användning av appen – både
vad gäller hur man kan ge instruktioner om användning, men även hur
innehållet kan användas för reflektion i, samt bedömning av lärprocessen.

Varma sensommarhälsningar,

Annika Wiklund-Engblom

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *