Vardagsrum och lärmiljöer

Aktiastiftelsen i Vasa ordnande häromdagen en trevlig stipendieutdelning och DiDiDi-projektet fick vara synligt med eftersom vi hörde till stipendiaterna. Stort tack till Aktiastiftelsen som tilldelat oss stipendium för en meta-analys av detta breda (ja man kan säga spretiga projekt) som vi haft i gång sedan år 2011.

Två kortare föredrag gavs på stipendieutdelningen. Först ut var regiondirektör för Aktia Bank Abp, Petri Sandkvist som talade över rubriken Hur förändras finansbranschen ur Aktias synvinkel? Det var spännande att se att Sandkvist de facto beskrev det förändrade kundbeteendet med avseende å teknologisk utveckling och digitala resurser. Till exempel att bankkontoren monterar ner de långa kundbetjäningsdiskerna och så småningom börjar se mer ut som vardagsrum och att en stor del av kunderna önskar sköta sina bankärenden över internet under de tidpunkter som passar dem själva, till exempel klockan 21 på kvällen då de lagt barnen.

Dessa två exempel från bankvärlden överensstämmer mycket väl med det som vi kallar förändrade lärmiljöer i utbildningssammanhang. Våra skolor ser inte längre ut som traditionella klassrum med ”pulpeter” i raka rader bakom varandra, utan även de påminner om vardagsrum med soffor och flyttbara bord som möjliggör samtal och grupparbete. Även lärarna önskar fortbilda sig under de tidpunkter som passar för dem, till exempel klockan 21 då de lagt barnen. Bland annat därför har DiDiDi-projektet gått lärarna till mötes genom att lägga ut seminarierna i youtube så att lärarna kan ta del av dem på de tidpunkter som passar för dem.

Lärarfortbildningen är vid sidan av skola, lärarutbildning och forskning, ett av fokusområdena inom DiDiDi-projektet och spridningen av goda praktiker är uttryckligen ett nationellt uppdrag för det av Utbildningsstyrelsen finansierade DiDiDi för alla. För att lyckas med spridningen har vi inom ett pedagogiskt forsknings- och utvecklingsprojekt fått tänka i samma banor som finansvärlden beträffande kundbetjäningen. Det andra föredraget på utdelningen var alltså mitt med rubriken Varthän Dididi? Hinner vi med? Erfarenheter av ett brett upplagt forsknings- och utvecklingsprojekt.

Det var trevligt att se hur föredragen kommunicerade varandra. Aktiastiftelsen lyckades väl med att känna samhällsutvecklingen på pulsen, åtminstone vad användningen av digitala resurser i två olika miljöer beträffar.

Ria Heilä-Ylikallio, professor

Här (det tvåspråkiga) bildspelet från föredraget på Aktiastiftelsens utdelning:  DiDiDi Aktia 7 5 2015