Awol

Första arbetsdagen på Golden Week, konsensusen är att vi kommer säkert ha en kort dag. På vägen till jobbet märker Saara att hennes 4G på telefonen har slutat fungera. Snart märker även resten att abonnemangen stängts av, och alla har fått likadant sms (på kinesiska förstås). Med kontakten till bästvärlden borta börjar alla fundera på orsaker till varför abonnemangen inte fungerar. Snabbt konstaterar vi att det de facto säkert är bäst för vår hälsa och välmående, och vi ödmjukast tackar lokala regeringen att de vakar över oss.

Senare på dagen läser Shan Shan våra sms, ringer ett samtal och meddelar att vår ”en månads abonnemang med unlimited 4G” inte betyder att vi har abonnemang för 30 dagar, utan embart september månaden. Nu hade vi två alternativ: betala 200RMB pånytt för oktober eller byta abonnemang. Ifall vi vill byta till något billigare borde vi skriva ett nytt kontrakt, eftersom vi nu skrivit på 200RMB paketet och att ändra det t.ex. via nätet är otänkbart. Därför borde vi ta oss till en China Unicom butik en gång till, vilket under Golden Week är problematiskt efterdom de stänger redan klockan 17. Vi borde dessutom ha våra pass med, vilket vi denna dag inte hade. Istället tog vi det lättare alternativet: Edison, vår räddare i nöden, ringde runt, snackade kinesiska och betalade våra 200RMB med sin telefon, varefter vi gav honom samma summa i cash. Dessutom blev det inte en kort dag, snarare extra lång.

På bilden ser vi Edison och de fyra tacksamma resenärerna.

Dagens motto: Absent Without Official Leave

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *