Nu är det jämt 12 dagar kvar till evenemanget. Spännande! Därmed har vi alla ganska mycket på gång just nu. Vi nämnde redan i ett tidigare inlägg att Robin och Tette fick nya arbetsuppgifter denna vecka, i och med att en marknadsföringskampanj utövas för att skapa extra uppmärksamhet kring evenemanget under dessa resterande två veckor. Kampanjen går under namnet ”Experience it”. Poängen med kampanjen är att få mera folk till evenemanget och på samma förstärka Slush varumärket på den kinesiska marknaden.
Under kampanjen kommer sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram, WeChat och Twitter att användas. I dessa kanaler skapas innehåll för att berätta om Slush evenemanget. Dessutom erbjuds en rabattkod och nästa vecka påbörjas en biljettävling. En budget existerar dock för marknadsföringskampanjen och därför försöker vi anpassa målgruppen och läge så bra och specifikt som möjligt för att nå den bästa möjliga publiken. Utöver de sociala medierna utövas även marknadsföring i samarbete med Slush Helsinki och andra företag i Shanghai.
Förutom marknadsföringskampanjen fick Robin & Tette som uppgift att ta hand om Slush Shanghai applikationen. Denna kommer främst att användas under evenemanget av alla besökare. Appen fungerar som en informationskanal, dvs. information om talaren, program, biografi, FAQ, diskussioner, polls, etc. Tettes och Robins uppgift är att producera allt innehåll och föra in det i appen och hålla den uppdaterad innan och under evenemanget.
Idag är det fredag och för Slush Shanghais självutvalda CIO och CTO, Robin och Tette, är det en distansdag. Idag matar Robin in i evenemangappen information om varje talare som kommer till Slush. Tette har fått adminrättigheter till Facebook-kontot och ett ”Slush Shanghai 2017” evenemang skapades och därmed bör den nu även upprätthållas. Orsaken till att en ’event’ skapades är att Facebook automatiskt vidarebefogar dig till ’rätt’ Slush sida på basis av var i världen du är. I Finland kommer du till Slush Helsingfors, medan du i Japan hittar dig på Slush Tokyo. I Kina är ju Facebook blockerat, så det går inte att använda Facebook utan VPN. MEN! Ifall du använder VPN så tror telefonen/datorn att du är utomlands, och då hittar du dig igen på Slush Tokyo. För att få mer synlighet för det nyskapade evenemanget, gjordes även reklambilder som används i Facebook-marknadsföringen.
Dagens motto: What goes around comes back around.