Magisteravhandlingar (avhandling Pro Gradu)
af Hällström, J. (2014). Det är roligare att skriva på dator än för hand.
Laurent, A. (2014). Slöjd som process och produkt. Talking Tools som dokumentations-och utvärderingsverktyg
Björkskog, J. (2013). Åttondeklassares litterära tolkning och förståelse på blogg inom projektet Pekplattans Pedagogiska Potential/Underfors.
Håkans, M. (2013). ”Pekplattorna är inte skolans framtid, utan dess nutid”. Lärares erfarenheter av projektet Pekplattans Pedagogiska Potential (PPP).
Rantakangas, M. (2015) Den digitala musikläraren. Aktionsforskning om en digital lärmiljö i musikundervisning.
Sjölund, O. (2016). Samtal i en multimodal läspraktik. Elevers förståelse av multimodal faktatext
Stenbacka, S. (2016) En inblick i en multilitterär värld. Mönster i visuell och alfabetisk läsning.
Storsved, L. (2015). Visuell läsning som kompetensområde – en pedagogisk studie i visuell grammatik inom multimodal digital kommunikation.
Ståhl, M. (2014). Kvinnor, datorspel och inlärning – en finlandssvensk syn på ett internationellt fenomen
Södergård, S. (2014). Skrivpraxis med pekplatta. En fallstudie i årskurs 2 inom projektet PPP.
Walberg, R. (2017). Undersökande arbetssätt – värt att testa? Undersökande arbetssätt kompletterat med digitala verktyg i huslig ekonomi
Kandidatavhandlingar
Håkans, Marie. (2012). “med plattan räcker det med ett verktyg – en kvalitativ studie om läsning av skönlitteratur på pekplattor i skola”