Informationskompetens och informationssökning

Bibliotekens roll vad gäller förvärv och upprätthållande av material har ändrats drastiskt, och biblioteken fungerar idag som viktiga portar till elektroniskt material. I en värld där den teknologiska utvecklingen är snabb och där det finns ett stort utbud av informationskällor spelar informationskompetensen en mycket viktig roll. Man förväntas inte bara under studierna utan även i arbetslivet kunna inhämta den information man behöver på ett självständigt och effektivt sätt.

Tritonia har med sina informatiker alltid ansetts vara banbrytare vad gäller undervisningen i informationskompetens i Finland. Redan år 2003 blev Tritonia känt runt om i Norden tack vare ett av de första nordiska seminarierna om informationskompetens, som arrangerades vid Tritonia.

Sedan Tritonia började sin verksamhet år 2001 har grundundervisning i användningen av biblioteket och databaserna gjorts åt alla nya studerande, på svenska, finska och engelska. Man arrangerade också frivilliga kurser i informationssökning, men deltagandet var lågt trots att man konstaterade att de studerande var i behov av att gå kurserna.

I och med att behovet blev allt större utvecklade man i början av 2000-talet undervisningen i informationssökning och informationskompetens till att omfatta mer genomgripande utbildningar och nätkurser. I och med Bologna-reformen såg bibliotekssektorn sin chans att vinna terräng gällande informationskompetensutbildningen, så också Tritonia där man avtalade om utbildningar och kurser med universiteten. Till en början kunde man skönja en viss skepticism vid fakulteterna, men snart skedde en stor förändring i attityden då man från universitetens sida insåg nyttan av utbildningen.

Idag är målsättningen att ge en enhetlig undervisning på både grundnivå och inom ämnesstudierna på kandidatnivå. Kortkurser och handledning ordnas dessutom för magistergrupper i samråd med ämnena. För forskarstuderande och övrig högskolepersonal erbjuder Tritonias EduLab utbildning och kurser, för undervisningen står också här Tritonias informatiker.

Studerande vid Åbo Akademi i Vasa har från första början erbjudits grundundervisning i användningen av biblioteket och databaserna. Också undervisning och handledning för längre hunna studerande har erbjudits, först i form av beställda kortkurser och på senare år i form av obligatoriska nätkurser som ger studiepoäng. Nätkurserna ordnas i läroplattformen Moodle. I och med digitaliseringen och alla nya digitala verktyg är möjligheterna till ett effektivt och mångsidigt lärande numera många. Även kurserna i informationskompetens utvecklas kontinuerligt med nya arbetssätt och olika former av kursmaterial samt digitala medier.

Text: Linda-Marie Evertson

Källor

Christina Flemming, Vuokko Palonen (red.). 2003. Informaatiolukutaidon osaamistavoitteet yliopisto- ja korkeakouluopetuksessa = Mål för informationskompetens inom högre utbildning. Vasa: Vaasan tiedekirjasto ja oppimiskeskus Tritonia = Vasa vetenskapliga bibliotek och lärocenter Tritonia.

Nordiskt seminarium om informationskompetens i Vasa 6.- 8.2.2003 [Web page]. Läst 02.08.2018, http://www.helsinki.fi/infolukutaito/ILarkisto/2003_nordiskt_IL_seminarium/index.htm

Palonen, Vuokko. 2011. Viisi korkeakoulua, kaksi äidinkieltä – yksi yhteinen Tritonia: Tritonia 10 vuotta = Fem högskolor, två modersmål – ett gemensamt Tritonia : Tritonia 10 år. Vaasa: Tritonia.