Varför forskar vi om samhällspolarisering i Svenskfinland?

Politisk polarisering är ett välkänt begrepp och forskare har länge varnat om dess effekter. Om diskussion endast sker med likasinnade individer och om man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot den egna uppfattningen kan demokratin försämras på sikt.

Värderingsbaserad polarisering och affektiv polarisering kan leda till flera negativa fenomen som mer hatprat, faktaresistens, mindre socialt och politiskt förtroende och partiskhet.

Polarisering i en finlandssvensk kontext

Instinktivt tror man kanske att polarisering främst är ett amerikanskt problem utan relevans för vare sig Finland eller i synnerhet Svenskfinland. Detta kunde inte vara längre från sanningen. Under de senaste åren har vi observerat flera indikatorer på att polarisering existerar också i Svenskfinland. Exempelvis har extremt dåligt samhällsklimat uppstått kring kommunfusionsfrågor och antalet hot mot politiker verkar öka. I debatter om till exempel vargfrågan, invandring och klimat har känslorna tagit över alltmer och det har blivit allt svårare att föra en saklig diskussion och hitta gemensamma lösningar. Tecken på misstro mot medier forskning och samhällsinstitutioner, såsom faktaresistens i form av vaccinmotstånd syns runtom i Svenskfinland. Därtill har Språkbarometern visat att språkklimatet i Svenskfinland på många håll är ansträngt.

Men i vilken omfattning Svenskfinland är polariserat, vilka uttryck fenomenet tar sig, och vad som kan göras för att motarbeta det, det är oklart. Det saknas helt enkelt systematisk forskning om polarisering i Svenskfinland.

Vad vill vi med projektet?

Detta projekt fyller denna forskningslucka genom att 1) kartlägga polariseringens omfattning i Svenskfinland, 2) identifiera vilka faktorer detta beror på och 3) testa olika lösningar för att minska polariseringen och få till stånd ett konstruktivare samhällsklimat.

Genom att undersöka samhällspolariseringen i Svenskfinland vill vi systematiskt söka lösningar på polariseringstendenserna i Svenskfinland och bidra till ett mer konstruktivt samhällsklimat. Vår förhoppning är att projektet kan erbjuda ett unikt kunskapsunderlag som kan fungera som en bas för beslutsfattande. Om vi varken vet omfattning av polariseringen i Svenskfinland, eller förstår dessa mekanismer, är det synnerligen svårt att veta hurudana politiska beslut eller satsningar ute i samhället som bör göras.

På ett bredare plan vill vi även bidra till den internationella forskningen om polarisering genom att systematiskt och på djupet analysera orsaker till, och effekter av olika faktorer som kan bidra till polarisering.

Vad sker härnäst?

Under år 2022 kartlade vi polariseringen i Svenskfinland genom två enkätundersökningar via den finlandssvenska medborgarpanelen Barometern. Datamaterialet analyseras som bäst och resultaten kommer att publiceras i artiklar, presenteras här på bloggen och på olika tillställningar och seminarier under detta år.

Blogginlägget är skrivet av Jesper Eklund.

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.