Rapport

“Falsk polarisering”: Att dra slutsatser om samhällspolarisering från politiska diskussioner online

För ett par veckor sedan diskuterade Marina och Jesper polariseringen i Svenskfinland på Vetenskapskarnevalen i Vasa. Därefter ställde vi upp på en intervju och diskuterade olika aspekter att beakta med samhällspolariseringen i Svenskfinland.

Du kan läsa hela artikeln här: https://svenska.yle.fi/a/7-10045759

En intressant aspekt av artikeln är den politiska diskussion som uppstod i kommentarsfältet på YLE. Detta visar två saker: 1) en diskussion om polariseringen i Svenskfinland är relevant och behöver diskuteras och 2) forskning behövs för att klargöra dess omfattning och konsekvenser.

Trots vi kan skönja ökade skillnader mellan olika åsiktsläger i samhället måste ett varnande finger höjas. Kan vi dra slutsatser om polariseringens omfattning utifrån politiska diskussioner online? Som vissa påpekar kan kommentarsfältet vara ett rent exempel på hur polariseringen i Svenskfinland även ökat. Dock måste vi ta i beaktande att det kan vara en minoritet som kommer till tals vid politiska diskussioner på internet och sociala medier.

Med andra ord, det kan existera en tendens att de starkaste åsikterna i oproportionerlig grad kommer få utrymme i politiska diskussioner online. Detta kan förklaras av att de individer som engagerar sig i dessa diskussioner är de som brinner mest för sakfrågorna och har ett starkt politiskt intresse. Å andra sidan kan de mer moderata rösterna antingen sakna energi eller politiskt intresse nog att delta i dessa diskussioner online. Som ett resultat kan människor uppskatta omfattningen av samhällspolariseringen alltför högt. Detta fenomen, känt som ”falsk polarisering” inom forskningen om polarisering, syftar på människors tendens att överskatta de faktiska politiska klyftorna som finns i samhället.

En kommentator skriver: ”[…] Det är nog bäst att inte dra för långtgående slutsatser om det allmänna åsiktsklimatet i Svenskfinland baserat på hur diskussionerna går här.” Det är en viktig påminnelse när man deltar i online-diskussioner eller på sociala medier. Trots att polariseringen är ett relevant samhällsfenomen som också ökat i Svenskfinland, måste man beakta vilka åsiktsbubblor man själv kan befinna sig i och vara försiktig med att dra slutsatser om polariseringens omfattning baserat på politiska diskussioner online och på sociala medier.

Blogginlägget är skrivet av Jesper Eklund.

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.