Projektteamet

Vilka är vi? – Jesper Eklund

Gott nytt år! Efter en paus fortsätter vi nu att presentera ett tillägg till projektteamet, det är dags att bekanta sig med Jesper Eklund. Vad är hans roll i projektet, och vad drömde han om i sina unga dagar?

Vilka är dina forskningsintressen?

Min forskarkarriär har inte tagit fart än, men man vet aldrig. Det som jag studerat i är främst kopplat till socialt kapital. I min kandidatavhandling undersökte jag vad som skapade socialt kapital på samhällsnivå. I min magisteravhandling undersökte jag socialt förtroende hos finlandssvenskarna som minoritetsgrupp.

Vilken är din roll i projektet?

Min roll är att fungera som projekt- eller forskningsassistent. Det betyder att jag hjälper till med kommunikation, administration och forskning inom projektet. Med andra ord, lite allt i allo.

Vad skulle du jobba med om du inte var projektassistent?

Jag hade inga stora drömmar som barn, en barndomsvän påminner mig ofta att jag som 6-årig sade att ”När jag blir stor ska jag vara flint (skallig) och ogift”. Nå väl, vi får se hur det blir med det. Om jag inte jobbade inom Åbo Akademi skulle jag troligen vara intresserad av att jobba som kommunikatör av något slag. Att skriva texter är något som jag tycker är givande.

Ge läsarna ett tips på en bok, film, serie, podd eller liknande

På fritiden har jag en hobby som en amatörmässig filmentusiast, vilket betyder att jag har en lång lista av filmer som jag rangordnat. En av de bästa filmerna jag sett de senaste åren har varit den sydkoreanska komedi-thrillerfilmen ”Parasite”. En film som verkligen har allt och som aldrig slutar att överraska.

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.