Projektteamet

Vilka är vi? – Janette Huttunen

Nu har vi glädjen att presentera Janette Huttunen som imorgon (25.5) disputerar med sin doktorsavhandling om unga finländares politiska deltagande. Läs om Janettes roll i projektet och ta gärna del av hennes disputation!

Disputationen äger rum onsdagen den 25 maj kl. 13 i Stora auditoriet, Asa-huset, Fänriksgatan 3, Åbo, samt via videolänk. Opponent är professor Laura Morales, Science Po (Paris Institute of Political Studies), Frankrike och kustos är docent Henrik Serup Christensen, Åbo Akademi.

Vad handlar din forskning om? Vilka är dina forskningsintressen?

Jag har forskat främst i ungas politiska deltagande med fokus på olika nyare deltagandeformer utanför val. Jag disputerar den 25 maj 2022 med min doktorsavhandling ”Young people, democracy and political participation. Four perspectives on younger citizens’ democratic engagement in Finland”.

Utöver ungas politiska deltagande omfattar mina forskningsintressen bland annat jämställdhet i politiska deltagande, demokratiska innovationer och demokratins framtid.

Vilken är din roll i projektet?

Som Janne är jag med i projektet som en postdoktoral projektforskare.

Vad skulle du jobba med om du inte var forskare?

Om jag inte kunde vara en forskare, tror jag att jag skulle med största sannolikhet jobba som en konsult eller som en verksamhetsledare i en organisation. Jag är ganska rastlös så skulle vela jobba med något kreativt och på flera intressanta projekt samtidigt, med en koppling till samhälleliga och politiska frågor.

Ge läsarna ett tips på en bok, film, serie, podd eller liknande

Jag vill rekommendera min favoritbok Chimamanda Ngozi Adichies Americanah. Boken är en välskriven och intressant skönlitterär berättelse som behandlar många svåra teman som rasism, klass och deras intersektionalism, men också kärlek, på ett väldigt förståeligt och lättläst sätt.

Profilbild av Janette Huttunen

Projektet ”Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland? – Omfattning, orsaker och lösningar” (2022–2025) tar sig an uppgiften att systematiskt studera den samhälleliga polariseringen i Svenskfinland. Projektet finansieras av Svenska litteratursällskapet i Finland och genomförs vid Institutet för samhällsforskning (Samforsk) vid Åbo Akademi.