Om KOMPIS

Projekt KOMPIS (Kunskap om Mobbningsprevention i Svenskfinland) är ett forsknings-och samhällsutvecklingsprojekt vid Åbo Akademi i Vasa sedan maj 2019.

Aktuella artiklar om projektet:

Läraren nr 3 2020

Vasabladet 23.2.2020

SYFTE

  • Att sprida evidensbaserad kunskap som berör ungas skoltrivsel och psykiska välmående.
  • Skapa ett forum för kunskapsutbyte mellan forskare, experter, skolpersonal och andra aktörer som aktivt arbetar med att utreda och förebygga mobbning och utanförskap.

Projektledare
PD Patrik Söderberg, universitetslärare i utvecklingspsykologi.
patrik.soderberg@abo.fi


UPPDRAG

1) SAMLA IN ERFARENHETER FRÅN FÄLTET

Projekt KOMPIS samlar och förmedlar insikter i hur man i de finlandssvenska skolorna arbetar med att främja skoltrivsel, med särskilt fokus på mobbningsprevention.

Kvalitativ studie om skolpersonalens erfarenheter av mobbningsförebyggande arbete

Inom KOMPIS projektet genomförs som bäst en studie med 50 högstadielärare, rektorer och elevvårdare från hela Svenskfinland som respondenter. Målet är att via intervjuer få en inblick i hur personalen i högstadiet arbetar mot mobbning och utanförskap, vilka utmaningar som finns och vilka goda erfarenheter man vill sprida.

Intervjuerna genomförs av magisterstuderande i utvecklingspsykologi, socialpolitik och specialpedagogik. Preliminära resultat presenteras på KOMPIS tänkartalko 2020.

2) SYNTETISERA FORSKNINGSTRENDER

Projekt KOMPIS andra uppdrag är att samla in och syntetisera trender inom den internationella mobbningsforskningen, med avstamp i projektledarens nyutkomna doktorsavhandling (Söderberg, 2018). Genom att förmedla intryck och sammanställningar av de senaste forskningsrönen bidrar projektet till att arbetet med lokala antimobbningsplaner baseras på relevant evidensbaserad kunskap.

Under 2019 besökte projektet såväl World Anti-Bullying Forum i Dublin och Internationella Aggressionsförbundets (ISRA) europakonferens i Jerusalem. För innevarande projektperiod (2020) planerar projektet att besöka ISRAs huvudkonferens i Ottawa, Kanada.

3) ARRANGERA FINLANDSSVENSKA TÄNKARTALKON

KOMPIS-projektet bjuder lärarstuderande, lärare och andra yrkesverksamma med anknytning till den finlandssvenska skolvärlden att delta i nyskapande fortbildningstillfällen i form av sk. tänkartalkon.

Under ett tänkartalko samverkar forskare och skolpersonal för att generera goda modeller för att främja ungas trivsel i skolan. Tänkartalkon går till så att forskare presenterar evidens – både från internationell och regional forskning – som deltagarna diskuterar och bearbetar utifrån sina egna arbetserfarenheter. Ett tänkartalko leder även till ett “resultat” i form av ett protokoll som deltagarna får med sig och kan presentera exempelvis för kolleger på den egna enheten. Dessa protokoll sprids även inom det KOMPIS-nätverk som skapas i samband med det första tänkartalkot.

Uppdaterat 13.1.2010 av Alexandra Wasberg.