Hur kan vi jobba effektivare för att öka ungas skoltrivsel i Svenskfinland?

Alexandra Wasberg, 19 mars 2020.

Tanken på att unga idag inte skulle må bra, eller rentav ta skada i sin skolvardag   är något vi i det bildningsälskande finska samhället inte kan acceptera. Trots det nås vi allt oftare av rapporter som framhåller att skolelever mår dåligt, är stressade, mobbas, vägrar gå till skolan – och i allra värsta fall – begår våldsdåd. Att diskutera elevhälsa och skolmiljöfrågor har aldrig varit så aktuellt som nu. Hur ska vi då ta oss an detta i Svenskfinland?


Svaret är givetvis ”att ta det på talko”.  Åtminstone om man frågar Patrik Söderberg, universitetslärare vid utvecklingspsykologin på Åbo Akademi i Vasa. Inspirerade av den stora lokala uppslutningen kring Vasabladet och CLL:s kampanjer för ungas välmående (#Ingen mobbning och ”Allaskafåmåbra) har han tillsammans med mig, projektkoordinatorn Alexandra Wasberg, startat ett nytt projekt med namnet KOMPIS – Kunskap om mobbningsprevention i Svenskfinland. ”På detta sätt vill vi dra vårt sitt strå till stacken” säger Söderberg, och fortsätter ”… vi har här en fin möjlighet att koppla ihop praktiska perspektiv med internationell spetsforskning”.

Startar forum för kunskapsutbyte kring frågor som berör elevhälsa och skoltrivsel

Projekt Kompis mål är att på sikt kunna bidra till skapandet av nya fräscha strategier och verktyg som kan tillämpas i skolorna för att främja ungas trivsel och välmående. Projektet planerar som bäst att arrangera ett tänkartalko för verksamma inom skolvärlden.  Detta tillfälle, som arrangeras vid Åbo Akademi i Åbo i april 2020, är uppbyggt som ett heldags-seminarium där forskning blandas med deltagarnas erfarenheter.

”… vi har här en fin möjlighet att koppla ihop praktiska perspektiv med internationell spetsforskning”.
Patrik Söderberg, projektledare för KOMPIS.

Hur går då ett tänkartalko till? Kort sagt kommer vi att presentera forskningsmaterial som deltagarna kommer att jobba med under ett antal  workshoppar. Tanken är att deltagarna skall ges möjlighet att tillföra sitt kunnande till slutprodukten –  en syntes mellan olika perspektiv, erfarenheter, teori och praktik –  som ju förhoppningsvis kan bidra till att nya innovativa förslag på hur man i skolorna kan jobba för att öka elevernas välbefinnande kan skapas. Om upplägget tillägger Söderberg ”Tänkartalkot resulterar i konkreta tips att ta med sig i det egna arbetet – samtidigt är detta ett tillfälle för forskare som deltar att få insyn i skolvärlden och identifiera nya forskningsfrågor”. Därtill får vi som arrangörer uppslag för vilket kunskapsbehov som finns, och som vi kan tillgodose inför nästa tänkartalko – ett slags passningsspel mellan forskningen och fältet.

Talkolaget bjuds på en blandning av såväl internationella som lokala forskningsrön

Tänkartalkot i vår har särskilt fokus på mobbningsprevention i högstadiet. Inför detta tillfälle är projektet i färd med att intervjua skolpersonal , som anonymt får ge sin syn på saken. . Respondenterna arbetar i högstadier runtomkring Svenskfinland och intervjuerna genomförs av en grupp magisterstuderande i utvecklingspsykologi, socialpolitik och specialpedagogik.
På tänkartalkot kommer en analys av skolpersonalens svar, samt de enkätsvar som samlats in i samband med Vasabladet/CLL:s tidigare nämnda satsning, att presenteras för deltagarna – talkolaget. Dessa två komponenter utgör talkolagets regionala material för dagen, som därutöver utökas med en presentation av internationella trender inom skolmobbningsforskningen. Inom ramen för projektet har nämligen ingått att samla in forskningsresultat från internationella forskarkonferenser. Under projekttiden har vi hittills hunnit gästa World Anti-Bullying Forum (WABF) i Dublin och Internationella aggressionsförbundets europakonferens (ISRA) i Israel.

Mer info på kommande

I skrivande stund håller vi inom Kompis-projektet på att lägga de sista pusselbitarna på plats inför tänkartalkot. När planeringen är klar kommer vi att bjuda in lärare och andra aktörer verksamma inom skolvärlden. Dock  kan vi redan nu meddella att talkot kommer att vara avgiftsfritt, men deltagarna bekostar egen lunch.
Slutligen, de som vill göra en tidig intresseanmälan eller rikta någon annan förfrågan till projekt KOMPIS får givetvis gärna ta kontakt redan nu!