Tills dess vi ses igen

Solens morgonstrålar lyser mot ansiktet då man ser ut från flygplansfönstret. Bakom oss har vi lämnat Israel och nedanför oss ligger ett morgondimmig Finland. Vi är nu hemkomna från studieresan men sammanfattar ännu den sista dagen och sista intrycken.

Under gårdagen deltog vi i en rundtur i Jaffa. En stadsdel som har lång och spännande historia. Efter rundturen passande en del på att vandra på museum, handla saker eller ligga på stranden och ta in den härliga Medelhavsluften. På kvällen var vi på besök till Finska ambassaden i Tel Aviv och där diskuterade vi olika aktuella saker med ställföreträdande beskickningschef, utrikessekreterare Niina Nykänen.

Sedan började kvällens äventyr – att ta sig till flyget. I ett land med så hög säkerhetskoll gäller det att hålla nerverna lugna. Som tidigare nämnt lönar det sig alltid att förbereda sig med mycket tid, eftersom vägen in genom dörrarna tills flygplanet är fullt med diverse kollar och överraskningar. Slutet gott, allting gott, tryggt kom vi alla igenom och har anlänt till hemlandet igen.

Sista dagarnas intryck…

Fastän du tror att du inte ska behöva gå i trappor, hamnar du ändå att göra det. Till och med i havet kan det vara ojämnheter som leder till att du känner som om du sku gå i trappor.

Note to self: lämna inte dina sandiga skor i din resväska. Du kan säkert gissa hur ”någons” resväska ser ut just nu.

En sak som jag inte förstår mig på är att man smörjar in sig i solkräm, och går direkt efter och simma. HAR NI INTE LÄRT ER NÅGONTING OM SOLKRÄM?! Fördelar med att bli bränd och se ut som en tomat är att man kan skämma ut sig, för då märker ingen att man rådnar.

Många minnen, bilder, platser och skratt senare kan vi bara blicka tillbaka på en mycket givande kurs och en mycket lyckad resa. Tack alla som har varit medarrangörer, sponsorerat, hejat och fixat. Tack till kursdeltagarna – ett härligt gäng. Ett extra stort tack också till vår kära reseledare som planerat, fixat, lärt oss allt och lite till samt orkat med stundvis hungriga/trötta/gnälliga/hyperaktiva studeranden!

Nu ska vi febrilt skriva inlärningsdagbok och försöka låta som om vi lärt oss något… (Nog kommer vi väl igenom kursen, snälla?)

Shalom! 🙂

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.