Paneldiskussion

Paneldiskussion: Vilken är dansens plats i dagens skola?

I paneldiskussionen möts lärare, forskare, studerande och danskonstnärer för att diskutera frågan om vilken dansens plats är och kan vara i dagens skola. Paneldeltagarna arbetar eller har arbetat med dans i och utanför skolan på olika sätt. Under paneldiskussionen kommer de att dela med sig av sin kunskap och erfarenheter för att diskutera vilka möjligheter och utmaningar arbetet med dans i skolan kan erbjuda och möta.  Panelen kommer vara interaktiv där publiken har möjligheter att ställa frågor under panelens gång.

Panelen modereras av Sofia Jusslin, PeD, forskare i pedagogik, Åbo Akademi

 

Lotta Kaarla är en finländsk frilansande danskonstnär, som bor i Tammerfors men har sina rötter i Jakobstad. Hon är utbildad dansare från Balettakademien i Stockholm 2005 och har sedan dess jobbat mångsidigt med dans i Sverige, Irland och Finland. Hon har medverkat i flera musikaler i hela Finland både på finska och på svenska. För tillfället jobbar hon som danslärare vid gymnasiet Tampereen yhteiskoulun lukio i Tammerfors. Lotta studerar också dramapedagogik för tillfället. Lottas motto är att alla kan dansa och dansen tillhör alla.

 

Tom Lithén, PeM, har jobbat som klasslärare vid Norra Korsholms skola i 20 år. Han har deltagit i forskningsprojektet LiteDans – Att utmana litteracitet med dans i skolan.

 

 

 

 

 

Erika Vesterlund studerar till klasslärare och lärare inom småbarnspedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Hennes studier är på slutrakan och planerna är att bli utexaminerad våren 2021. På fritiden är Erika danslärare, drilledare och dansare. Hon har dansat sedan lågstadiet då hon inledde sin drillkarriär som drillflicka. Dessa intressen utvecklades till en vilja att vara ledare och dra kurser för grupper. I hennes magisteravhandling undersöker hon planering och genomförande av dansintegrerad undervisning via digitala medel.

 

Mia Wiik är utbildad danspedagog från Danshögskolan i Stockholm och klasslärare (PeM). Mia har jobbat med dans tillsammans med barn och ungdomar i alla åldrar i över 20 år och brinner för att se glädjen i barnens ansikte över att lyckas och över att själv få skapa. Dans i skolan bör ge barnen möjlighet att hitta sitt eget och personliga uttryckssätt, oberoende vem du är och vilka fysiska förutsättningar du har. Mia har jobbat både som professionell dansare samt koreograf i fria grupper samt på institutionsteater och gillar att skapa berättelser med kroppen som uttrycksmedel.

 

Foto: Zeljko Vucic

Tone Pernille Østern (Dr. of Arts in Dance) är professor i konstämnenas didaktik med vikt på dans vid NTNU Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, samt gästprofessor i dansdidaktik i samtida kontexter vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon är aktiv som A/R/Tograf (konstnär/forskare/pedagog) med ett speciellt intresse för socialt engagerad konst, kroppsligt lärande, koreografiska processer och performativ forskning. En nyligen publicerad publikation är kapitlet “Choreography as Poetic, Pedagogical, and Political Action in Contemporary Times” i boken Art as an Agent for Social Change (Mreiwed, Carter & Mitchell, 2020). Med forskningsgruppen Choreographic folding (https://www.ntnu.edu/ilu/choreographic-folding) undersöker hon koreografi som expanderande, performativt, poetiskt och politiskt engagemang i världen.