Workshoppar

På webbinariet erbjuds följande workshopar: 

Workshop 1. ”En dansande resa” med Annina Ylikoski.
Workshop 2. Kreativ dans med musikalinslag för åk 7–9 och gymnasiet med Lotta Kaarla.
Workshop 3. Kreativ dans i skolan för åk F–4 med Mia Wiik
Workshop 4. Dansmatte för högstadiet med Ninnie Andersson
Workshop 5. Dansa en bok med Sophia Färlin-Månsson.
Workshop 6. Dans för hälsa – en forskningsbaserad insats med Anna Duberg

Workshop 1. ”En dansande resa” med Annina Ylikoski

En dansande tidsresa? Hur går det till? Temat för denna workshop är migration och resande. Genom tidsresemetodikens tanke om att sammanföra historien med idag, blir dansen det medel med vilken man reser genom tiden. Under detta tema berättas en historia om att vara på väg, där deltagarna tas med på en engagerande färd genom tiden. Avstamp tas i det finlandssvenska kulturarvet via folkdans, där man via olika dansuttryck och danser åker genom tiden och samtidigt lär sig om hur och varför människor rört på sig förr och nu. I denna tvärkonstnärliga workshop blir historien plattformen vi bygger på och engagerar oss i. Inga förkunskaper behövs på denna resa, alla kan hänga med! Max 40 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Denna workshop är riktad till årskurserna 1-6.

Annina Ylikoski, FM, är koordinator för Österbottens barnkulturnätverk BARK och folkdansinstruktör. BARK är ett av landets 31 barnkulturcenter och nätverket jobbar på svenska och finska i BARK:s 15 österbottniska kommuner. Annina har jobbat med att levandegöra historia och kulturarv sedan 2005 genom tidsresor och andra satsningar. Tidsresemetodiken som ett pedagogiskt verktyg för lärande och reflektion kring samhällsaktuella frågor har legat som grund i mycket av min yrkesverksamhet, också på en internationell arena. Annina är också folkdansinstruktör sedan 20 år tillbaka och har lett grupper i olika åldrar i många år.

Workshop 2. Kreativ dans med musikalinslag för åk 7–9 och gymnasiet med Lotta Kaarla

I workshoppen får du som deltagare verktyg för hur man kan skapa dans och rörelsematerial till korta musikalscener med dina elever. Vi gör enkla kreativa rörelseövningar och skapar material tillsammans som vi sätter ihop till en större helhet under workshoppen. Vi använder också andra konstnärliga inslag, såsom drama och teater. Du behöver inte ha tidigare kunskap i dans utan bara ett öppet sinne för dans och rörelse. Max 20 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Workshoppens innehåll riktar sig till undervisning med elever i åk 7–9 och gymnasiet.

 Lotta Kaarla är en finländsk frilansande danskonstnär, som bor i Tammerfors men har sina rötter i Jakobstad. Hon är utbildad dansare från Balettakademien i Stockholm 2005 och har sedan dess jobbat mångsidigt med dans i Sverige, Irland och Finland. Hon har medverkat i flera musikaler i hela Finland både på finska och på svenska. För tillfället jobbar hon som danslärare vid gymnasiet Tampereen yhteiskoulun lukio i Tammerfors. Lotta studerar också dramapedagogik för tillfället. Lottas motto är att alla kan dansa och dansen tillhör alla.

Workshop 3. Kreativ dans i skolan för åk F–4 med Mia Wiik

Workshopen ger redskap till dig som vill inkludera alla barn i gruppen till att röra på sig, skapa och dansa på egna villkor. Utgångspunkten är barnets egna rörelser och lösningar och den kreativa processen. På detta sätt ges alla barn möjlighet att lyckas, oberoende vilka fysiska förutsättningar hen har. Både ytterst fysiska idrottande barn och barn med rörelsehinder kan dansa tillsammans och få lika mycket ut av lektionen, på lika villkor. Barnen (i detta fall deltagarna) deltar med sina egna idéer och tankar och bestämmer hur lektionen utformas, vilket i sin tur väcker nyfikenhet och glädje att röra på sig. Max 59 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Workshoppen riktar sig till lärare som jobbar med barn i förskoleåldern samt åk 1–4.

Mia Wiik är utbildad danspedagog från Danshögskolan i Stockholm och klasslärare (PeM). Mia har jobbat med dans tillsammans med barn och ungdomar i alla åldrar i över 20 år och brinner för att se glädjen i barnens ansikte över att lyckas och över att själv få skapa. Dans i skolan bör ge barnen möjlighet att hitta sitt eget och personliga uttryckssätt, oberoende vem du är och vilka fysiska förutsättningar du har. Mia har jobbat både som professionell dansare samt koreograf i fria grupper samt på institutionsteater och gillar att skapa berättelser med kroppen som uttrycksmedel.

Workshop 4. Dansmatte för högstadiet med Ninnie Andersson

Foto: Tillämpad television AB

Dansmatte för högstadiet handlar om att använda dansen som medel för att utveckla kunnande i matematik och att få tillgång till dans som uttrycksform. Dansmatte används som ett komplement till annan matematikundervisning för att möta olika elevers lärstilar. Ninnie har lång erfarenhet av att möta  barn och ungdomar i Dansmatte. workshopen kommer innehålla övningar som deltagarna får gestalta i sina egna kroppar, men även erfarenheter av att arbeta ute i skolor samt hur metoden förankras i styrdokument och teori. Övningarna kommer rikta sig till högstadiet, men deltagarna kommer kunna modifiera övningarna till både yngre och äldre elever. För mer information om metoden gå in på följande länk. Max 59 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Undervisning med elever i åk 6–9, men workshoppens innehåll kan tillämpas i med yngre och äldre elever.

Foto: Scilla Rajalin

Ninnie Andersson har en lärarexamen i dans med en specialisering i Simonsonteknik. Hon har arbetat med dans i skolan, kulturskola, eftergymnasial utbildning och lärarutbildning i dans. Under elva år har hon arbetat som programansvarig för lärarutbildning i dans. Inom ramen för Skapande skola har hon utvecklat en metod och ett läromedel för Dansmatte som riktar sig mot högstadiet. Hon har jobbat med fortbildning kring Dansmatte sedan 2008. Andersson disputerade 2016 med en avhandling i pedagogik med fokus på bedömning i dans. Idag jobbar Ninnie som lektor vid Göteborgs universitet och Stockholms konstnärliga högskola samt som danslärare på Södra Latins gymnasium och Kulturama gymnasium.

Workshop 5.  Dansa en bok med Sophia Färlin-Månsson

Dansa en bok är en pedagogisk metod som används vid språktillägnan för att öka läsinlärning och läsförståelse hos barn. Genom att dansa det vi läst får vi uppleva boken i kroppen. Det vi gör med kroppen fastnar i knoppen! Metodiken används som en estetisk lärprocess där barnens delaktighet är i fokus. Dansen utgår från barnens egna rörelsespråk där inga förkunskaper krävs.  I workshopen kommer du att under ledning av Sophia Färlin-Månsson få inspiration och förslag hur du som vuxen kan guida barnen i metoden Dansa en bok. Du kommer också att få prova på att dansa en bok själv. Metoden kan användas till valfri barnbok och du behöver inte ha tidigare erfarenheter av dans. Metoden med tillhörande metodhandledning är framtaget av koreografen Sophia Färlin-Månsson tillsammans med Kulturenheten Dans och Regionbibliotek Uppsala, Region Uppsala. Den specialkomponerade musiken är gjord av Peter Lagergren. Max 45 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Målgruppen för workshoppen är främst lärare och vuxna som arbetar med barngrupper i åldrarna 4–9 år.

Sophia Färlin-Månsson är utbildad danspedagog på Dans och Cirkushögskolan, Stockholm och ämneslärare i dans för gymnasiet, Karlstad Universitet. Sophia har tidigare arbetat som dansare, koreograf och skapat dansteaterföreställningar för främst barnpublik. Som pedagog har Sophia stor erfarenhet av att såväl arbeta med barn och vuxna utan danserfarenhet som att undervisa professionella aktörer. Just nu undervisar hon på Södra Latins gymnasium och Stockholms Universitet. Sophia har arbetat med estetiska lärprocesser de senaste tio åren och är grundaren av metoden Dansa en bok. Förutom i Sverige har hon arbetat med metoden i flera EU-projekt som har haft fokus på konstarter i pedagogiken. Sophia har även haft föreläsningar och workshops med metoden i Belgien, England, Tjeckien och Hong Kong. 

Workshop 6.  Dans för hälsa – en forskningsbaserad insats med Anna Duberg

Psykisk ohälsa bland ungdomar är idag ett folkhälsoproblem och nytänkande insatser efterfrågas. Dans för Hälsa är en forskningsbaserad och hälsoekonomiskt effektiv metod som idag är en implementerad verksamhet, oftast som komplement till skolhälsovård, men även som förebyggande och behandlande metod inom primärvård och psykiatri. År 2019 fick Dans för Hälsa utmärkelsen ”Årets Förnyare inom Svensk Sjukvård” av Dagens Medicin med motiveringen: ”För att på ett imponerande sätt ha mobiliserat och motiverat till bättre hälsa, utan dyra investeringar och med ungas egen kraft. Har med stöd i evidens metodiskt förnyat vårdens arbetssätt genom att ta vara på det friska.” Forskningen riktade sig till flickor 13–18 år och resultaten visar att kravlös dans i grupp med fokus på rörelseglädje kan förbättra upplevd hälsa och minska smärta, symtom på stress och antal vårdbesök. Dansen visade sig också stärka deltagarnas kroppsliga självtillit. Under workshopen får du ta del av 30 min föreläsning och 30 min workshop. Föreläsningen belyser metodens nyckelfaktorer och bakomliggande orsaker till resultaten – och under workshopen får du prova på delar av lektionsupplägget. Välkommen! Mer information hittar du på: www.dansforhalsa.se  Max 59 deltagare ryms med i workshoppen. 

Målgrupp: Åk 7–9 och gymnasiet 

Anna Duberg, Medicine Doktor i hälsovetenskap, Örebro Universitet, Sverige. Anna är forskningshandledare vid Universitetssjukvårdens forskningscentrum, Region Örebro län. Hon är legitimerad fysioterapeut inom psykiatri och grundare för Dans och hälsa som är en forskningsbaserad insats för att stärka psykisk hälsa hos unga. I Annas avhandlingsarbete om hur dans kan stärka psykisk hälsa (2016) kombineras hennes fysioterapeutiska fokus på stressreduktion, kroppskännedom och ungdomshälsa med hennes personliga intresse för dans.