Wtf Shanghai, del 5:

Weird, yet True, Facts about Shanghai:

Idag behandlar vi transport och logistiktjänster á la Shanghai. Busstransporten har vi ingen erfarenhet av, så den skippar vi. Istället tar vi en snabb titt på metron, taxin, citybikes och tuktuks.

Metron i Shanghai fungerar extremt fint. Man kan ta sig så gott som överallt enbart med metro, och resan kostar vanligtvis 3-5 RMB (~50cent). Under rusningstider går metron så ofta att vi bara en gång inte rymts in. Dessutom har metron välfungerande luftkonditionering, så när det är över 30 grader ute vill man ner till metron med en miljon andra kineser.

Taxin fungerar antingen bra eller dåligt. På natten kan man enkelt få en taxi,  och taxin är heller inte dyra, men på dagen är det andra bullar. Vid tider då många mänskor vill ha taxin, d.v.s. när folk slutar jobba och vid tidig kväll då flera ska till baren, är det extremt svårt för västerlänningar. Även om taxins skylt lyser grönt så vägrar chaufförerna köra en, eftersom någon annan beställt dem för mera pengar. Här om dagen gick vi runt efter taxin i över en timme, förrän vi gav upp och gick till metron.

Ifall man har ett kinesiskt bankkort, eller en kompis med ett, så bjuder Shanghai på något ingen av oss sett annanstans: citybikes. Högar med cyklar finns vid varje gata, och det enda man behöver göra är att skanna en qr-kod på cykeln, knappa in koden och sedan är cykeln olåst. Cykla vart du vill och lämna cykeln vid gatan. En timme med Mobike eller Ofo kostar 0,5 RMB (~6 cent), och som student får man en gång i dagen gratis. I Shanghai har inte många egna cyklar, då Mobikes och Ofos cykelnätverk fungerar så bra.

Tette fick en dag testa både Ofon (gula cyklarna) och Mobiken (grå-orangea cyklar) tack vare Edison.

Sist, men inte minst, har vi tuktuks. Tuktuks är ett alternativ till taxin, som börjar dyka upp senare mot kvällen. De är lite dyrare än taxin, men eftersom att de är mopeder så gäller inga lagar dem (se wtf Shanghai, del 1) -> de kan köra förbi bilköer via trottoarer eller mot röda ljus. Tuktuk är definitivt en upplevelse, särskilt då t.o.m. sex personer  (inklusive chauffören) kan åka på en.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *