Om oss

Blogginnehåll skapas av kursdeltagarna Anna Lumme och Nina Cygnel, och läraren Sofie Henricson, som också upprätthåller bloggen. Här får du lite mer info om oss:

Hej!

Jag heter Anna Lumme och jag studerar svenska språket vid Åbo Akademi för ungefär miljonte året. Tiden går fort när man har roligt! Mina biämnen är statskunskap och masskommunikation. Jag är speciellt intresserad av psykolingvistik, sociolingvistik och språkpolitik. Vad gör språket med oss och vad gör vi med språket? När jag blir stor, om jag blir stor, ska jag jobba med något viktigt, till exempel med att bevara svenskans ställning i vårt fina land! Eller så jobbar jag snuttjobb som obehörig barnskötare på olika daghem och stärker alla miniatyrmänniskors språkkänsla och kommunikationsförmåga! Det är också viktigt, och kul! Eller så jobbar jag med översättning eller korrekturläsning eller information och kommunikation. Eller så kanske jag sadlar om och blir barnmorska, vem vet. Men det här är kuligast hittills! Man kan nämligen studera precis vad som helst när man studerar svenska. Åtminstone allt som har med människor att göra. Främst, anser jag, studerar man ju hur människor har med varandra att göra. Dessutom ger skrivande oss en helt annan dimension av våra egna tankar. När har man annars möjligheten att strukturera sina egna funderingar på samma sätt? Kan man kalla det förstnämnda interkommunikation och det andra för intrakommunikation. Ja. Bevisligen! Mera språk åt folket!

Här är en bild på Anna:

Hej!

Jag heter Nina Cygnel och är en tvåbarnsmamma från Åbo, med rötter i både Pargas och Kimitoön. Inom arbetslivet har jag redan hunnit med ett och annat, och det var först vid 45 års ålder – en nyårsafton – som jag plötsligt insåg att det svenska språket är det jag egentligen vill jobba med.

Sagt och gjort, jag sadlade om och började studera svenska vid Åbo Akademi. Mina biämnen är översättningsvetenskap och offentlig förvaltning. Att studera i den här åldern, när man äntligen vet vad man vill, är oerhört inspirerande. Det finns så mycket kunskap och upptäckarglädje att ta del av. Den här kursen, språkliga landskap, har till exempel verkligen öppnat mina ögon för hur språken i vår närmiljö påverkar oss. Det är också därför jag ville skriva ett blogginlägg – för att kunna dela med mig av den aha-upplevelse som jag fick: att vi alla verkligen är med och skapar vårt språkliga landskap.

Här är en bild på Nina:

Hej, jag heter Sofie Henricson, är lärare på kursen och forskardoktor i svenska vid Åbo Akademi, och ser ut så här:

Jag forskar bland annat i kommunikativa mönster, samtalsspråk, finlandssvenska – och så klart språkliga landskap. Läs mera om min forskningsprofil på ÅA:s forskningsportal.