Språkberikad undervisning

Inom projektet MIF förverkligas den språkberikade modellen så att finskan inkluderas i den dagliga verksamheten sammanlagt under cirka 20-30 minuter per dag.

Den språkberikade undervisningsmodellen inom småbarnspedagogiken och förskolan syns genom användningen av finska i daglig verksamhet.  Återkommande aktiviteter består bl.a. av samling, måltider och annan planerad verksamhet. Finskan kan även tas in spontant både av vuxna och av barnen i andra situationer såsom hälsningar, på- och avklädning av ytterkläder vid utevistelse, lekstunder med mera.

Inom skolkontexten kommer den språkberikade undervisningen bl.a. fram i rutinsituationer som genomgång av dagens program, instruktionsanvisningar, förflyttningar och övergångar samt i samband med olika innehåll som undervisas i läroämnena.

Lärarna fungerar som språkliga modeller för barnen samtidigt som upptäckandet och användningen av finskan görs tillsammans med barnen och eleverna med hjälp av lekfulla, roliga och inspirerande arbetssätt och aktiviteter. Användningen av finska har också på ett naturligt sätt öppnat upp för andra språk som är närvarande i gruppen eller i det omgivande samhället.