Aktiviteter inom MIF-projektet

Projektet Meningsfull interaktion på finska – MIF (2021–2024) och MIF 2.0 (2024–2026) genomför under projekttiden bl.a. följande aktiviteter:

Läsåret 2025-2026

Tidpunkt              Aktivitet

Hösten 2025         Fortbildning och workshop

 

Läsåret 2024-2025

Tidpunkt              Aktivitet

Augusti                  MIF Slutseminarium, PROGRAM.

Oktober                 MIF 2.0 kick off.

Hösten 2024         Datainsamling; individuella lärarintervjuer.

Våren 2025            Datainsamling;

                                 intervjuer med pedagoger och lärare,

                                 Workshop med pedagoger och lärare

Läsåret 2023–2024

Tidpunkt

September

 

November

Hösten 2023

Våren 2024

Aktivitet

Möte med småbarnspedagogiken kring språkberikad undervisning.

Individuell lärarintervju.

Lärarintervju och planering av datainsamling i årskurs 4.

Fortbildning med pedagoger, lärare och ledande personal.

 

 

Läsåret 2022–2023

Tidpunkt

September

November

 

April

Aktivitet

Fortbildning med lärare.

Observationsbesök i barn- och elevgrupper (från småbarnspedagogik till årskurs 3) samt intervjuer med pedagoger och lärare.

Datainsamling; elevintervjuer i årskurs 2 (omgång 2).

Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn inom småbarnspedagogik och förskola (omgång 2).

Datainsamling; illustration av språkportsätt med elever i årskurs 1 (omgång 2).

 

Läsåret 2021–2022

Tidpunkt

November

December

Januari–Mars

April

Maj

Aktivitet

Kick off med pedagoger, lärare och ledande personal.

Datainsamling; elevintervjuer i årskurs 2 (omgång 1).

Datainsamling; dagboksanteckningar av lärare i årskurs 1.

Datainsamling; individuella lärarintervjuer med pedagoger och lärare.

Datainsamling; illustration av språkportsätt med elever i årskurs 1 (omgång 1).

Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn i förskola (omgång 1).

Datainsamling; Fortbildning och fokusgruppintervju med ledande personal (SWOT-analys).

Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn inom småbarnspedagogik (omgång 1).