Projektet Meningsfull interaktion på finska – MIF (2021–2024) och MIF 2.0 (2024–2026) genomför under projekttiden bl.a. följande aktiviteter:
Läsåret 2025-2026
Tidpunkt Aktivitet
Hösten 2025 Fortbildning och workshop
Läsåret 2024-2025
Tidpunkt Aktivitet
Augusti MIF Slutseminarium, PROGRAM.
Oktober MIF 2.0 kick off.
Hösten 2024 Datainsamling; individuella lärarintervjuer.
Våren 2025 Datainsamling;
intervjuer med pedagoger och lärare,
Workshop med pedagoger och lärare
Läsåret 2023–2024
Tidpunkt
September
November
Hösten 2023
Våren 2024
Aktivitet
Möte med småbarnspedagogiken kring språkberikad undervisning.
Individuell lärarintervju.
Lärarintervju och planering av datainsamling i årskurs 4.
Fortbildning med pedagoger, lärare och ledande personal.
Läsåret 2022–2023
Tidpunkt
September
November
April
Aktivitet
Fortbildning med lärare.
Observationsbesök i barn- och elevgrupper (från småbarnspedagogik till årskurs 3) samt intervjuer med pedagoger och lärare.
Datainsamling; elevintervjuer i årskurs 2 (omgång 2).
Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn inom småbarnspedagogik och förskola (omgång 2).
Datainsamling; illustration av språkportsätt med elever i årskurs 1 (omgång 2).
Läsåret 2021–2022
Tidpunkt
November
December
Januari–Mars
April
Maj
Aktivitet
Kick off med pedagoger, lärare och ledande personal.
Datainsamling; elevintervjuer i årskurs 2 (omgång 1).
Datainsamling; dagboksanteckningar av lärare i årskurs 1.
Datainsamling; individuella lärarintervjuer med pedagoger och lärare.
Datainsamling; illustration av språkportsätt med elever i årskurs 1 (omgång 1).
Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn i förskola (omgång 1).
Datainsamling; Fortbildning och fokusgruppintervju med ledande personal (SWOT-analys).
Datainsamling; barn- och elevintervjuer med handdocka med barn inom småbarnspedagogik (omgång 1).
