Hansell, K. & Björklund, S. (2022). Developing bilingual pedagogy in early childhood education and care: Analysis of teacher interaction. I: Journal of Early Childhood Education Research. 11, 1, s. 179-203 s.
Björklund, S., Hansell, K. & Pärkkä, M. (2020). Att tidigarelägga finska som det andra inhemska språket – erfarenheter från småbarnspedagogik till förskola. Kielikukko, 1/2020, 30–33.
Hansell, K., Palojärvi, A., Björklund, S. & Pärkkä, M. (2020). Kielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta,11(3).
Mård-Miettinen, K., Hansell, K., & Kvist, M. (2023). Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä. AFinLA-teema (16 red., s. 141-162).
Hansell, K. (2019). Blogginlägg: Varhennettu kieltenopetus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – Suomi toisena kotimaisena kielenä. ikihanke.fi
Björklund, S., Hansell, K. & Tötterman-Engström, T. (2018). “Absolut ingen rädsla utan nyfikenhet” Tidigareläggning av finska – Case Nykarleby. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9(4).
IKI-handbok
Delar av handboken kan också läsas på engelska: A Map and Compass for Innovative Language Education : Steps towards development
Magisteravhandlingar
Schmidt Höglund, H. (2022). Språkberikad undervisning i småbarnspedagogik och förskola – Lärarnas, vårdnadshavarnas och barnens synvinklar.
Björkskog, R. (2020). Tidigarelagd finska i förskoleundervisningen – Lärarnas syn på programmet Kielistigen.
Virta, S. (2020). Tidigarelagd finska i ett svenskspråkigt daghem: En kvalitativ analys av tio 5-åringars förståelse och produktion av finska med hjälp av en handdocka.
Opublicerad kandidatavhandlingar
Enlund, M. (2022). ”Tack för korven! Kiitos korvasta!”
Pedagogernas upplevelser av användningen av finska i Kielistigen inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning.
Tuokkola, E. (2021). Musik som medel att introducera ett nytt språk – En fallstudie i att introducera finska inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken.
