Projektledare

Katri Hansell, docent, biträdande professor i småbarnspedagogik, katri.hansell(a)abo.fi
Jag är forskningsledare i småbarnspedagogik och docent i språkpedagogik. Mina forskningsintressen handlar om språklig mångfald och flerspråkighet i utbildningskontexter med fokus på arbetssätt som främjar språkmedveten undervisning, språklärande och språköverskridande samarbete. Jag har arbetat mycket med tandempedagogik och språkberikad undervisning, exempelvis tandempedagogik. I olika projekt har jag samarbetat mycket med lärare på fältet och bland annat samskrivit handböcker för tandem- och mofi-undervisning.
Projektforskare

Siv Björklund, professor i språkbad och flerspråkighet (ÅA), siv.bjorklund(a)abo.fi
Jag är professor i språkbad och flerspråkighet vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi. Jag är ansvarig för inriktningen språkbad inom klasslärarutbildningen och småbarnspedagogiken vid akademin. Utöver ett stort forskningsintresse för språkbad är jag också engagerad i projekt som berör undervisning på två språk, språkmedveten undervisning, svenska som andraspråk, språkpolicy och två- och flerspråkig språkutveckling.
Forskningsassistent

Emilia Kujala, PeM, forskningsassistent, emilia.kujala(a)abo.fi
Jag är forskningsassistent i projektet MIF 2.0 – Meningsfull interaktion på finska 2.0. Mina egna erfarenheter och studier om språkbad, tvåspråkig undervisning och flerspråkighet har gett mig fina möjligheter som att vara med i MIF 2.0.
Doktorand

Minna Pärkkä, FM, doktorand, minna.parkka(a)abo.fi
Jag är doktorand i projektet MIF – Meningsfull interaktion på finska, där vi kartlägger språkberikad undervisning från tidig ålder genom den grundläggande utbildningen. I min pågående doktorandavhandling kartlägger jag språkberikad undervisning ur barnens och elevernas synvinkel från 5-åringar till årskurs 2. Jag är språkbadslärare till min utbildning men mitt intresse för frågor kring språkbad, språkberikad undervisning och språköverskridande undervisning ur forskningssynvinkel har öppnat upp flera givande möjligheter för mig att genom olika projekt samarbeta med pedagoger, barn och elever kring dessa frågor. De olika forskningsprojekt som jag fått medverka i, har gett mig värdefulla möjligheter att få vara delaktig i olika pedagogiska miljöer (från 5-åringar till gymnasister) där språkmedvetenhet och språkfärdigheter av olika slag är en naturlig del av vardagen och ses som en resurs i aktiviteter, undervisning, lärandet och utforskandet av det omgivande samhället.
