I projektet Meningsfull interaktion på finska 2.0 (MIF 2.0) (2024–2026) är målet att bygga upp och vidareutveckla en modell för språkberikad undervisning i en svenskspråkig kontext. I projektet innebär den språkberikade undervisningen att finska inslag används i undervisningen för att ge barnen och eleverna en positiv inställning till finska. MIF 2.0 fokuserar speciellt på årskurs 5 (läsåret 2024–2025) och 6 (2025–2026) men återbesöker även tidigare årskurser inom den grundläggande utbildningen (åk 1–4), förskolan och småbarnspedagogiken. Strävan är alltså att utveckla och följa upp en modell för språkberikad undervisning som formar en lärstig med kontinuitet mellan stadierna och granska hur övergångarna fungerar med tanke på en kontinuerlig användning av finska. Under projektet fungerar forskarna också som stöd för de medverkande lärarna i utvecklingsarbetet.
Med språkberikad undervisning avses mindre omfattande undervisning på två språk, där mindre än 25 % av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk (UBS). I den språkberikade modellen som står i fokus för projektet MIF 2.0, inkluderas det andra inhemska språket finska som en del av den dagliga verksamheten från småbarnspedagogik genom den grundläggande utbildningen (till åk 9). MIF 2.0 bygger vidare på projektet MIF (2021–2024).
Under läsåret 2025–2026 tillämpas den språkberikade undervisningsmodellen i tolv olika åldersgrupper från småbarnspedagogiken (5-åringar) till årskurs 6. Varje läsår börjar en ny 5-åringsgrupp sin lärstig samtidigt som den äldsta elevgruppen börjar följande årskurs.
Datainsamlingen inom projektet består av observationer av den dagliga verksamheten och lärmiljöerna, intervjuer med lärare barn och elever, elevers skriftliga produktion samt föräldraenkäter. Resultaten ger exempel på modeller och praktiska arbetssätt för språkberikad undervisning från småbarnspedagogiken till grundläggande utbildning.
